(advertenties)
(advertenties)
Het verdampen van wiet, ofwel vaporizen, is een zeer effectieve manier om het medicinale effect van cannabis te benutten. Helaas gaat de transitie van het roken naar verdampen van wiet wat sloom. Dat is erg jammer, want naast dat vaporizen goed werkt is het ook nog eens gezonder én haal je veel meer uit je wiet dan wanneer je het rookt. Wij zetten leggen de vijf grote voordelen van het vaporizen van cannabis voor je uit.

1. Gezonder dan roken

Het vaporizen van wiet is niet zo schadelijk als het roken ervan. Sterker nog, je zou door cannabis te vaporizen je longen gezond kunnen houden. [Foto: shutterstock/Aha-Soft]

Cannabis is goed voor de gezondheid, daar zijn we achter. Maar het róken van cannabis niet zozeer. Hoewel het blijkt dat de longen van cannabisgebruikers nog prima geschikt zijn voor transplantaties, wil het niet zeggen dat er geen gezondheidsrisico’s aan roken van wiet verbonden zijn.

Door het inhaleren van warme of hete rook met daarin asdeeltjes en plantmateriaal, loop je risico op irritatie of ontstekingen in de longen en luchtwegen.

Ook zitten er schadelijke stoffen in rook die ontstaan door een onvolledige verbranding. In grote concentraties kunnen die stoffen giftig zijn en dus is roken niet de ideale manier om cannabis te gebruiken.

Wel kun je het gevoel ervaren van het inhaleren van wiet zonder de schadelijke rook – door het te vaporizen. In een vaporizer verbrandt de wiet namelijk niet, je verdampt alleen de werkzame stoffen uit de cannabis.

Je krijgt dus geen dikke, scherpe en gevaarlijke rook. Maar een intens smakelijk en frisse damp die vrij is van ongezonde stoffen en asdeeltjes.

2. Waardevollere wiet

Uit een onderzoek blijkt dat maar 25 procent van de THC in een joint door de rook in het lichaam komt. Hetzelfde onderzoek bewees ook dat bij het vaporizen van wiet maar liefst 46 procent van de in de cannabis aanwezige werkzame cannabinoïden werden omgezet in damp.

Door je wiet te verdampen gaat het minder snel ‘in rook op’ en heb je veel meer aan dezelfde hoeveelheid cannabis. [Foto: shutterstock/ Jan Mika]

Uit hetzelfde beetje wiet haal je in een vaporizer dus bijna twee keer zoveel medicinaal werkende stoffen dan wanneer je het rookt. Dat betekent in veel gevallen dat er per dosering minder cannabis wordt gebruikt. Ook schijnt het effect van verdampte wiet minder snel te verdwijnen dan wanneer je het rookt. Als je dus minder vaak, kleinere hoeveelheden hoeft te gebruiken, heb je meer aan de wiet en scheelt dat in je portemonnee.

3. Helderder effect

Veel mensen laten weten dat het vaporizen van wiet een minder versuffend effect geeft dan het roken ervan. Het produceert een helderder en meer clear-headed effect. Je lichaam krijgt immers alleen gezonde stoffen binnen en krijgt alle kans de voordelen van deze cannabinoïde-boost te benutten.

Het verdampen van wiet is minder versuffend dan het roken ervan. Je blijft bij vaporizen wat helderder in het hoofd. [Foto: shutterstock/Roberto Piras]

Zo kun je van rook niet verwachten meer lucht te krijgen (als astmapatiënt bijvoorbeeld), iets dat met een verdamper wel het geval is.

4. Behandeling op maat

Diverse cannabinoïden, de werkzame stoffen uit wiet, hebben verschillende kookpunten. Dat geldt overigens ook voor de aromatische en therapeutische stoffen terpenen en flavonoïden. Je kunt met een (goede) vaporizer de temperatuur instellen op jouw medicinale wens om op die manier de werkzame stoffen optimaal te benutten.

Door de temperatuur van je vaporizer in te stellen naar jouw medicinale behoefte, benut je de gewilde stoffen optimaal, zonder verspilling door bijvoorbeeld oververhitting.

5. Recyclebare cannabis

Je wiet kun je natuurlijk helemaal opdampen tot er alleen donkerbruine of zwarte korrels achter blijven waar alle werkzame stoffen uit zijn. Echter zijn de laatste trekjes van je vaporizer dan waarschijnlijk niet zo smakelijk en voegen vrijwel niets meer toe aan het medicinale effect. Die overgebleven plantresten zijn dan ook nutteloos.

Deze AVB (already vaped buds) bevatten nog genoeg medicinale stoffen om te hergebruiken.

 

Maar als je de cannabis niet tot het laatste trekje verdampt en stopt wanneer het een bruinige kleur krijgt en de smaak begint tegen te vallen, kun je nog iets met die plantresten. Hierin zitten namelijk vaak nog zo’n 30-40 procent werkzame cannabinoïden. Het is dus zeker de moeite waard om dit een tijdje te sparen in een weckpot, weggooien is zonde.

Gebruik deze wiet, already vaped buds (AVB), dan ook om iets lekkers van te koken of wietolie van te maken. Dat gaat bijvoorbeeld heel goed met kokosolie. De cannabis-kokosolie kun je dan vervolgens ook weer op verschillende manieren gebruiken. Neem ongeveer het dubbele aan AVB dan wat je aan ‘gewone wiet’ zou nemen voor een vergelijkbaar effect. Let wel op, de cannabis is al gedecarboxyleerd dus dat hoef je niet meer te doen.

Vaporizer kopen

Overtuigd en wil je gaan shoppen naar een vaporizer? Kijk dan eerst even naar waar je op moet letten als je er eentje gaat aanschaffen. Op die manier kun je alvast wat oriënteren en de mogelijkheden ontdekken. Of vraag op het Mediwietforum naar vaporizer-ervaringen van andere leden om op die manier je keuze te kunnen maken.

(advertenties)

Reacties