(advertenties)
(advertenties)

De meeste mensen weten wel dat er meer dan één manier is om de heilzame werking van cannabis te ervaren. Wat zij vaak niet weten is dat de inname-methode veel invloed heeft op het effect van de cannabis. Zo blijkt verdampen of vaporizen bijvoorbeeld gezonder maar ook effectiever dan cannabis roken.

Cannabis verdampen

Je kunt cannabis onder de tong druppelen in de vorm van wietolie, een edible of cannabis capsule nemen of de werkzame stoffen van wiet inhaleren. De meeste mensen doen dat waarschijnlijk op de traditionele manier, in een joint of een pijpje. Jammer, want er is een veel gezondere en efficiëntere manier van inhaleren: verdampen (vaporizen).

Het vaporizen of verdampen van cannabis, is een van de veiligste manieren om het te nuttigen. Patiënten worden bij het verdampen van cannabis namelijk aan minder toxinen blootgesteld, gezien er geen verbranding plaatsvindt, in tegenstelling tot een joint of pijp. Er is dus geen rook met schadelijke stoffen, maar je ademt een fris smakende en veilige damp in. Vaporizen is daarmee niet alleen veilige methode van cannabisconsumptie, diverse onderzoeken laten zien dat het ook een zeer effectieve manier van pijnstilling is.

Er zijn gezondere manieren dan de traditionele joint om de werkzame stoffen van wiet te inhaleren. [Foto: shutterstock/Tunatura]

Microdoseren

Bij een studie uit 2017 keek men naar het effect van verdampte cannabis op neuropathie, zenuwpijn. Uit dit onderzoek, onder leiding van Barth Wisley van de universiteit van Californië, bleek een microdosis cannabis al enorm effectief tegen de pijn bij de patiënten. Participanten hadden geen last van bijwerkingen bij zowel 3,53 als 1,29 procent delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) en konden hun andere medicijnen gewoon blijven gebruiken.

‘Zowel de lage als medium doseringen bleken medisch pijnstillend’, zeiden de onderzoekers. ‘Beide bestudeerde doses bleken statistisch 30 procent pijnreductie te leveren, vergeleken met het placebo.’

Snelwerkend

In 2014 voerde een team Israëlische wetenschappers een klinische trial uit naar dit fenomeen. De resultaten, gepubliceerd in de Journal of Pain and Palliative Care Pharmacotherapy, liegen er niet om: ‘binnen een paar minuten na het inhaleren van verdampte cannabis, gaven patiënten aan verlichting van hun chronische zenuwpijn te voelen.’

Cannabis is al bij lage doseringen effectief tegen pijn gebleken. [Foto: shutterstock/Doug Shutter]

Volgens de studie werd 20 minuten na inhalatie 45 procent reductie gemeten in de pijnintensiteit, waar na 90 minuten het effect volledig was verdwenen en de pijnintensiteit weer naar het basisniveau ging. De enige bijwerking die participanten aankaartten was een te tolereren lichthoofdigheid, die tussen de 15 en 30 minuten duurde en zonder interventie vanzelf weer ophield.

Schoner en effectiever

Bij vaporizen wordt de cannabis net genoeg verhit om de cannabinoïden en terpenen te verdampen, zónder dat het plantmateriaal ontvlamt of verbrandt. In die damp zitten dan ook niet de toxinen en carcinogene (kankerverwekkende) stoffen die wél in rook voorkomen. Zo bestaat bij het vaporizen 95% van de cannabis-damp uit pure cannabinoïden, bij verbranding van cannabis zit er maar 12% aan schone carcinogeen-vrije cannabinoïden in de rook.

Gedacht wordt ook dat het effect van verdampte cannabis sneller merkbaar is dan wanneer het gerookt wordt. De damp is immers zo puur dat de longen het snel kunnen opnemen. Het effect is daarom sneller voelbaar dan bij het roken ervan. Omdat het zo snel werkt is het makkelijk gevaporiseerde wiet te doseren. Je hoeft niet lang te wachten op het effect, en kunt daarom wanneer de behoefte is vervuld, direct stoppen met de inname.

Longproblemen

De pure cannabis-damp van het vaporizen blijkt ook zeer goed in te zetten voor astma en COPD patiënten. THC, de primaire werkzame stof uit wiet, is namelijk een bekende luchtwegverwijder. Het roken van cannabis is echter niet aan te raden voor patiënten met longproblemen door de giftigheid van – en mogelijke irritatie door – de rook. Door in plaats van wiet te roken, deze te vaporizen (of wietolie te nemen), kunnen patiënten met longproblemen tóch verlichting vinden door medicinale cannabis.

Een groot onderzoek uit 2013 bewijst overigens dat het vaporizen van cannabis zorgt voor de minste bijwerkingen door het middel, vergeleken bij het roken, eten van edibles en andere inname-methoden van cannabis.

Vaporizer aanschaffen

Er bestaan veel verschillende soorten vaporizers. Sommige zijn alleen geschikt voor droge cannabis, anderen voor concentraten en sommige kunnen beide aan. Let bij de aanschaf van een vaporizer of verdamper vooral goed op je behoefte. Heb je bijvoorbeeld liever een apparaat voor thuis op de koffietafel, of moet ‘ie meekunnen als je de deur uit gaat? Lees voor je een vaporizer wilt kopen alles waar je op moet letten bij dit proces.

[Openingsfoto: shutterstock/BestStockFoto]
(advertenties)