(advertenties)
(advertenties)

Pijn is één van de meest voorkomende argumenten voor het gebruik van medicinale cannabis. Wiet werkt namelijk enorm goed tegen (chronische) pijn en je kan het op verschillende manieren inzetten. Haal het allermeeste uit je medicinale wiet, aan de hand van deze vijf tips.

Cannabis tegen pijn

Pijn is een van de meest gehoorde redenen om medicinale wiet te gebruiken. Logisch, want de wetenschap bewees keer op keer dat de werkzame stoffen in wiet zeer effectief zijn tegen pijn.

Er zijn verschillende manieren om pijnklachten te behandelen met cannabis, zoals we uitleggen in dit artikel. Als je het meeste wilt halen uit je cannabis-behandeling en effectiefste pijnstilling wilt ervaren echter, loont het om rekening te houden met onderstaande vijf punten.

1. Vet versterkt de werking

Het klinkt in eerste instantie wellicht een beetje vreemd. Maar het innemen van vet voor (of bij) het gebruik van medicinale cannabis kan de medicinale (en psychoactieve) effecten van wiet aanzienlijk versterken. Dan hebben we het natuurlijk niet over een klont boter, maar over gezonde vetzuren als Omega-3 en Omega-6.

Gezonde vetzuren als Omega-3 en Omega-6 vind je in verschillende natuurproducten. [Foto: shutterstock/Kerdkanno]

De werkzame stoffen in cannabis zijn namelijk lipide plantbestanddelen. Vetten dus. Door gezonde vetzuren uit bijvoorbeeld kokosolie, avocado of amandel(-melk, -boter) toe te voegen aan je wietolie of edible; verbetert de opneembaarheid van werkzame stoffen door het lichaam. De lipide stoffen, zoals THC en CBD, zijn namelijk moeilijk door je lichaam op te nemen. Ze binden daarentegen wel goed aan gezonde vetzuren, waardoor ze in combinatie daarmee beter door het lichaam worden verwerkt.

LEES OOK: Meer CBD in je lichaam krijgen? Eet gezonde vetten

2. Terpenen begrijpen

We hebben het vaak wel over cannabinoïden zoals THC en CBD, maar de cannabisplant bevat meer werkzame stoffen. De aromatische moleculen die wij kennen als terpenen zijn namelijk niet alleen verantwoordelijk voor de unieke geur en smaak van bepaalde wietsoorten. Ze zijn ook van groot belang voor de medicinale werking van cannabis; en sturen in diverse samenstellingen het specifieke medische effect van verschillende wietsoorten.

De samenstelling van terpenen, de smaak- en geurstoffen uit wiet, geeft een wietsoort haar specifieke medicinale werking. [Foto: shutterstock/Roxana Gonzalez]

Door terpenen te leren kennen en hun werking te begrijpen, kan je jouw wietgebruik beter afstemmen op je behoefte. Wietsoorten die rijk zijn aan limoneen (vaak sativa-dominant) zijn door hun opwekkende effect beter voor overdag gebruik. Terwijl wietsoorten die voornamelijk myrceen bevatten (vaak indica-dominant) door hun ontspannende effect beter geschikt zijn voor in de avond. Door hiermee rekening te houden voorkom je overmatige of onbedoelde vermoeidheid. Bovendien is het mogelijk om verschillende wietsoorten – en hun terpeenprofielen – te mengen voor het ideale effect.

3. Topicals gebruiken

Naast het inwendige gebruik van medicinale cannabis, kan het insmeren van pijnlijke plekken met cannabis-topicals bijdragen aan een effectieve behandeling. Producten als wietcrème zijn geen op zichzelf staande oplossing voor ernstige of chronische pijn. Ze kunnen echter wel bijdragen aan het verlichten van oppervlakkige pijn, ontstekingen en ontspannen van stijve spieren.

Het insmeren van pijnlijke plekken met wietcrème draagt bij aan een effectieve behandeling van de klachten. [Foto: shutterstock/Peter Vanco]

4. Gezonde producten

Bij cannabis denken de meeste mensen aan joints of de stereotype spacecake. Toch zijn dit bij lange na niet de gezondste manieren om de werkzame stoffen uit wiet tot je te nemen. Immers bevat rook van een joint asdeeltjes en toxische stoffen die je longen en luchtwegen kunnen irriteren. Edibles als brownies en spacecake bevatten veel suiker en ongezonde vetten, met elk hun eigen gezondheidsrisico’s.

Joints en spacebrownies zijn (hoe lekker ze ook kunnen zijn) niet de gezondste manieren om cannabis medicinaal te gebruiken. [Foto: shutterstock/Settaphan Rummanee]

Een gezondere manier om gebruik te maken van de pijnstillende werking van cannabis, is om deze bijvoorbeeld te verdampen. Het inhaleren van wietdamp is een ideale manier om snel pijn te verlichten, gezien het acuut merkbare effect van geïnhaleerde wiet. Voor langduriger pijnstilling is wietolie druppelen onder de tong één van de meest gezonde en effectieve inname-vormen van cannabis. Dat is één van de grootste verschillen tussen geïnhaleerde en oraal ingenomen cannabis.

5. Langzaam opbouwen en volhouden

Mensen met ernstige pijnklachten hebben soms een flinke dosis cannabinoïden nodig om verlichting te voelen. Beginners wordt echter niet aangeraden direct een hoge dosis THC in te nemen, om ongewenste bijwerkingen (zoals een high of stoned gevoel) te voorkomen. Bijwerkingen die overigens alles behalve schadelijk zijn en je prima kunt tegengaan met CBD.

Neem wietolie regelmatig in om een tolerantie op te bouwen voor de psychoactiviteit, en zo probleemloos je dosering op te hogen tot het gewenste effect is bereikt. [Foto: shutterstock/J. Lekavicius]

Het motto bij medicinale cannabis is dan ook: start rustig en hou vol. Door een tolerantie op te bouwen voor het psychoactieve effect van een cannabisproduct kun je de dosering langzaam opbouwen, zonder last te hebben van ongewenste bijwerkingen. Neem daarom bij voorkeur twee tot drie keer per dag een lage dosering en bouw deze gaandeweg op tot het gewenste effect is bereikt. Binnen de kortste keren – vaak binnen twee weken – ben je gewend aan cannabis en heb je totaal geen last van het psychoactieve effect. Waardoor je zelfs met je cannabismedicatie gewoon (of zelfs beter) kunt functioneren.

[Openingsfoto: shutterstock/SageElyse]
(advertenties)