(advertenties)
(advertenties)
Als je dagelijks cannabis gebruikt bouw je een tolerantie op voor de werkzame stoffen in de plant, waaronder THC. Je mediwiet-gebruik wordt zo almaar duurder omdat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect. Het ophogen van je Omega-3 inname zou deze tolerantie echter snel en gemakkelijk verlagen, waardoor je meer aan je wiet hebt.

Cannabistolerantie

Een bekend fenomeen bij regelmatig cannabis-gebruik is het opbouwen van een tolerantie voor de werkzame stoffen, waaronder delta-9-tetrahydrocannabinol (THC). Patiënten die dagelijks wietolie nemen zullen bijvoorbeeld merken dat ze na verloop van tijd hun dosering moeten ophogen om het gewenste effect te kunnen blijven bereiken. Op zich kan dit geen kwaad, maar hoe minder je nodig hebt des te beter – niet in de laatste plaats voor je portemonnee. Medicinale cannabis is namelijk niet altijd even betaalbaar.

Hoe minder wiet(-olie) je nodig hebt, des te beter voor je portemonnee… [Foto: shutterstock/p_saranya]

Sommige mensen hebben echter al zónder ooit cannabis te hebben gebruikt een flinke tolerantie voor de cannabinoïden uit wiet. Zo zijn er diverse patiënten die voor het eerst een vaporizer of wietolie proberen – tegen bijvoorbeeld chronische pijn – en zeggen er niets van te merken. Dit is natuurlijk erg vervelend als je zoekt naar een natuurlijk alternatief op schadelijkere farmaceutische medicijnen.

Er doen diverse mythen de rondte over het verlagen van je tolerantie voor – of het versterken van het effect van – cannabis door het consumeren van bepaalde voedingsmiddelen. Zo zou het eten van cacao het gelukzalige effect van THC verlengen; en versterkt het eten van een mango (door het bevatten van myrceen) ook het effect van je mediwiet.

Omega-3

Nu zou het consumeren van Omega-3 rijke voedingsmiddelen of -supplementen óók je cannabis-tolerantie verlagen. Binnen enkele dagen zelfs, volgens een getuigenis op forumsite reddit.com. Deze bewering lijkt in eerste instantie puur anekdotisch en niet op waarheid te berusten, toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek het tegendeel. Omega-3 vetzuren hebben wel degelijk invloed op de werking van cannabis in het lichaam.

Omega-3 uit hennepzaden versterkt het effect van wiet in het menselijk lichaam. [Foto: shutterstock/Soru Epotok]

Franse wetenschappers ontdekten in 2011 namelijk dat een gebrek aan Omega-3 vetten in het lichaam, de medicinale werking van cannabis vermindert. Zonder Omega-3’s blijken de cannabinoïde-receptoren in het brein niet naar behoren te functioneren, waardoor je cannabis-tolerantie verhoogt.

Deze signaalreceptoren – onderdeel van het endocannabinoïde-systeem (ECS) – horen THC en andere stoffen uit cannabis op te nemen en te verwerken. Maar een gebrek aan Omega-3 stof zorgt er dus voor dat je lichaam hier niet toe in staat is, waardoor je niet de gehele geneeskracht van je medicijn benut.

Dieet

Door je algemene inname van Omega-3 te verhogen is het dus mogelijk een opgebouwde wiettolerantie te verlagen. Dit vetzuur vind je voornamelijk in avocado’s, vette vis (zalm), schaaldieren (gamba’s) en scharreleieren. Daarnaast bevatten ook lijnzaad én hennepzaad aardige hoeveelheden van deze stof. Met hennepzaad kun je dus je tolerantie voor wiet verlagen, met een product dat zelf ook – een soort van – wiet maakt!

Preventief

De betreffende cannabinoïde-receptoren spelen ook een grote rol in het voorkomen van ziekten als Hungtintons, Parkinson en Alzheimer. Dus ook al ben je geen cannabis-gebruiker die z’n tolerantie voor cannabis wilt verlagen, is het verhogen van je Omega-3 inname nog steeds een goed idee om de algemene gezondheid van je brein te verbeteren.

[Openingsfoto: shutterstock/Yulia Furman]
(advertenties)