(advertenties)
(advertentie)

Aclara Research, een Amerikaans adviesbureau voor cannabis- en wellnesstrends, heeft de resultaten vrijgegeven van een eenjarig onderzoek naar cannabisgebruik bij consumenten. Het blijkt dat wiet er voor zorgt dat het gebruik van schadelijke substanties als alcohol en medicijnen behoorlijk afneemt!

Uitgebreide studie naar momenten en redenen voor cannabisgebruik

Het bedrijf werkte tijdens het onderzoek samen met Ipsos (een wereldwijd onderzoeks- en opiniepeiling bedrijf) om een studie met 1.000 consumenten af te ronden. Daarmee werd de rol van cannabis  en CBD vastgelegd met betrekking tot het mentaal en fysiek welzijn.

Aclara zette het onderzoek vervolgens zelfstandig voort om de ‘Cannabis Occasion Diaries’ te ontwikkelen. Dit behelst een onderzoek onder 3.000 mensen, die meer dan 10.000 gelegenheden van cannabisgebruik vastlegden. Denk hierbij aan het hoe, waarom, wanneer en waar cannabis en CBD worden gekozen, welke producten ze gebruiken en welk middel ze ermee vervangen.

Cannabis en CBD vervangen steeds vaker ’traditionele producten’

Carmen Brace, oprichter van Aclara Research: “Naarmate consumenten hun kijk op het fysiek en mentaal welzijn uitbreiden, worden cannabis en CBD gebruikt als multidimensionale hulpmiddelen om te voldoen aan verschillende behoeften. Denk aan sociale betrokkenheid, symptoombestrijding en algemeen welzijn. De ‘Occasion Diaries’ werpen een licht op de occasionele vraag en de toekomstige impact van cannabis legalisatie. Consumenten verminderen hun gebruik van traditionele producten ten gunste van cannabis en CBD, omdat deze als gezonder en effectiever worden beschouwd.”

Mede dankzij de legalisering ontdekken steeds meer mensen de voordelen van cannabis en CBD ten opzichte van traditionele medicatie en ook het alcoholgebruik neemt er sterk door af… [foto: OMfotovideocontent/Shutterstock]

Hoogtepunten uit het onderzoek

  • Cannabis en CBD voorzien consumenten in verschillende welzijnsbehoeften. Hoewel mensen de neiging hebben om sociaal deel te nemen aan bijvoorbeeld alcoholgebruik, verkiezen ze op de langere termijn boven het gebruik van andere middelen toch de ontspanning, betere slaap en stressvermindering die cannabis en CBD hun bieden.
  • Deelnemers die cannabinoïden gebruiken, rapporteren een afname in het gebruik van vrij verkrijgbare medicijnen (71%), een afname van voorgeschreven medicijnen (61%) en een afname van het algehele alcoholgebruik (55%).
  • Naarmate de markt aan cannabisproducten groeit, geven consumenten jaarlijks ongeveer 2.000 euro uit aan cannabis- en CBD-producten.
  • Legacy-gebruikers – degenen die al een jaar of langer cannabis consumeren – zijn het meest waardevolle consumentensegment.
  • Ochtendgebruik komt naar voren als een belangrijk moment om proactief de dag in te gaan. Dit om zowel het fysieke als mentale positieve effect.

Implicaties voor cannabis-, consumentengoederen- en gezondheidszorgbedrijven

  • Cannabis heeft beperkt gebruik weten te veroorzaken van vrij verkrijgbare medicatie, alcohol, supplementen en geneesmiddelen op recept.
  • Consumentengoederen-merken en marktleiders moeten zich bewust zijn van de huidige en toekomstige welzijnsbehoeften van e consument. Hierdoor moeten ze concurreren met cannabis en CBD als vervanger.
  • Producenten van cannabisproducten en de retailers moeten begrijpen hoe consumenten producten gebruiken bij solo- en groepsgelegenheden en hoe dit gedrag van invloed is op productinnovatie, marketing en loyaliteit.

Tot slot

Al eerder schreef Mediwietsite artikelen over de invloed die cannabis heeft op het gebruik van middelen als alcohol, algemene verslavingen en de verslaving aan opiaten.

Telkens weer blijkt de cannabisplant een bijzondere uitwerking te hebben op deze problematiek. Het is van groot belang voor de volksgezondheid dat hier meer aandacht aan besteed wordt. Op dit moment worden mensen met welke verslaving dan ook, vaak geholpen met wederom een middel waar ze van moeten afkicken (denk aan benzodiazepinen).

Op deze manier wordt Big Pharma natuurlijk goed gespekt, maar wordt het daadwerkelijk verbeteren van de gezondheid van de patiënt/consument vergeten…

[openingsbeeld: VectorMine/Shutterstock]