(advertenties)
(advertenties)

Inhaleren is een techniek die je in de loop der tijd perfectioneert. Rook of verdamp jij medicinale wiet? Dan vind je in dit artikel een aantal tips waarmee je het meeste uit je medicijn haalt.

In Nederland is het roken van een joint nog steeds een gangbare manier om wiet te consumeren. Althans, onder recreatieve gebruikers. Medicinale gebruikers ontdekken steeds vaker alternatieve methodes zoals wietolie en edibles. Of inhaleren met een verdamper. Dat lijkt veel op roken, maar is lang niet zo slecht.

Desondanks zijn er veel medicinale gebruikers die wiet liever roken, al dan niet met tabak. Welbeschouwd niet de meest gezonde manier om een medicijn toe te dienen. Bij verbranding komen namelijk schadelijke stoffen vrij. Zo ook bij het verbranden van wiet. Toch kunnen we er niet omheen dat wiet inhaleren een veelgebruikte methode is. Bovendien is het heel effectief; binnen enkele minuten zijn de effecten voelbaar.

Inhaleren bij chronische pijn

Er zijn zelfs studies die aantonen dat wiet inhaleren de meest effectieve manier is bij chronische pijn. Zo ook deze studie uit 2017. Die toont aan dat patiënten met chronische pijnklachten meer verlichting ervoeren na het roken en verdampen van cannabis. Veel meer dan wiet via orale toediening. De onderzoekers denken dat orale inname van cannabis ertoe leidt dat “minder werkzame stoffen de receptoren bereikten”. Slechts veertien procent van de 984 deelnemers vond dat edibles meer verlichting gaven dan roken of verdampen. Een studie uit 2018 voegt hieraan toe dat patiënten die medicinale cannabis roken of verdampen hun dosis direct kunnen beïnvloeden. Iets dat lastig en vaak zelf onmogelijk is bij orale toediening.

Als je tot de groep medicinale wietgebruikers hoort die baat heeft bij het inhaleren van wiet, dan vind je hier enkele manieren waarop je dat het beste kan doen.

MEER LEZEN: Pijnstilling wiet dertig keer sterker dan aspirine

Wiet inhaleren met een verdamper

Laten we beginnen met de meest gezonde manier die net al even ter sprake kwam: verdampen. Tafelverdampers, draagbare exemplaren of verdampers met olie; er zijn tegenwoordig vele soorten verdampers op de markt. Deze methode verhit wiet, of speciale olie met een wietextract, tot een temperatuur waarop de werkzame stoffen verdampen. Die damp inhaleer je. Door het materiaal te verhitten tot net onder het brandpunt, ontstaan geen kankerverwekkende stoffen zoals teer en benzeen. Daarom geniet deze methode de voorkeur als je medicinale wiet inhaleert.

Verdampen geniet de voorkeur als je medicinale wiet
inhaleert.

De damp die je inhaleert is doorgaans heel zacht. Echter, bij verdampen kunnen terpenen de achterkant van je keel irriteren. Om hoesten te voorkomen, neem je na elke haal een slokje water. Velen mengen een beetje honing door het water voor nog meer verlichting.

Wietdamp kan je via ‘mond tot long’ inhaleren of direct naar je longen. Bij de laatste methode melden veel mensen dat ze minder smaak ervaren. Bij het verdampen van olie verkiezen de meeste patiënten inhaleren via de mond boven direct naar de longen. Zorg wel dat je tijdens het inhaleren een mooie diepe teug neemt.

“Hoe lang moet je de damp vasthouden?”, vragen velen zich af. Een klein momentje is voldoende, maar houd het niet langer in dan vijf seconden. Mensen die sigaretten roken zijn misschien geneigd een stevige trek te nemen. Maar verdampen heeft niets te maken met roken. Wiet is een medicijn. Neem het langzaam en bewust, net als slokjes van een warme drank.

LEES OOK: Cannabis verdampen • een gids voor beginners

Inhaleren van een joint

Je kan een joint draaien met pure wiet, maar velen voegen tabak toe omdat het beter brandt [Shutterstock/Nick Starichenko]

De meest gebruikte methode om cannabis te roken is via een joint. Het is bovendien een gemakkelijke methode voor beginners. Om medicinale wiet te nemen met een joint, breng je de rook eerst in je mond. Probeer het daar heel even vast te houden, het liefst met een enigszins geopende mond, zodat de rook afkoelt. Daarna kan je inhaleren.

Sommige mensen denken dat het langer vasthouden van rook in de longen resulteert in een sterker effect. Dat is niet zo. Vier tot vijf seconden is meer dan voldoende. In de praktijk blijkt dat mensen die rook langer vasthouden alleen maar meer hoesten. Cannabisrook kan scherp zijn. Het kan sowieso gebeuren dat je moet hoesten. Het inademen van kleinere hoeveelheden zal helpen om keelirritatie te verminderen.

Het roken van een joint is overigens niet hetzelfde als het roken van een sigaret. Zelfs niet als er tabak in zit. Zie het als een ervaring en niet als een noodzaak. Vergelijk het met het opzetten van een rustgevend muziekje. Dat zet je ook niet aan op dubbele snelheid om er sneller naar te luisteren. Door de tijd te nemen, ga je een verbintenis aan met het medicijn. Je bouwt een relatie op. Neem een haal, leg de joint even neer en kijk hoe je je voelt. Als je meer nodig hebt, pak je wat bij.

LEES OOK: 6 alternatieven voor tabak die goed samengaan met mediwiet

Roken van een bong

Een bong is een soort waterpijp speciaal voor wiet. Bongs zijn niet heel gangbaar in Nederland, maar voor de volledigheid behandelen we hem wel.

Met een bong kan je snel een grote hoeveelheid medicinale wietrook inhaleren [Shutterstock/CAPJAH]

Om te beginnen moet je wiet heel fijn malen. Doe het daarna in de kom van de bong en druk het niet te veel aan, want dan kan de kom verstoppen. Er zijn vervolgens twee manieren om de bong te gebruiken. De ene manier is de ‘snap-methode’. Hierbij vul je de kom met net genoeg wiet om in één teug te inhaleren. Bij de andere methode pak je meer wiet dan je in één keer kunt inhaleren. Je vult de kom en steekt hem elke keer aan als je wilt bijnemen. Net als bij een joint of verdamper eigenlijk.

Met een glas water aan je zijde, ga je voorzichtig inhaleren terwijl je wiet in de kom aansteekt. Let op de rook die via de nek omhoog komt. Als het de bovenkant van de nek nadert, verwijder je de kom en inhaleer je.

Voel je niet verplicht alles te inhaleren. Zeker als je nog weinig ervaring hebt. Hou er sowieso rekening mee dat je de eerste keren gaat hoesten. Doe eventueel wat ijsklontjes in de nek om de rook verder te koelen.

[Openingsfoto: Shutterstock/Oleggg]
(advertenties)