(advertenties)
(advertenties)
Vandaag de dag leven we in een gepersonaliseerde wereld. Dit wil zeggen dat alles op het internet aangepast is op de individuele consument. Wanneer je op Google naar een bepaald product zoekt, worden er spontaan aankoopsuggesties gedaan op ieder site die je daarna bezoekt. Op dezelfde manier zouden patiënten die mediwiet voorgeschreven krijgen, ook gescreend moeten worden: eerst kijken naar de wens van de patiënt, wat voor persoon de patiënt is en dán een behandeling daarop aanpassen.

Niet alleen internet

De gepersonaliseerde wereld bestaat niet enkel uit wat er zich op het www afspeelt. Dit gegeven gaat veel verder dan dat. Er bestaan bijvoorbeeld slimme thermostaten, die de temperatuur van ons huis aanpassen op onze ingevoerde wensen. Je kunt tegenwoordig je smartphone helemaal personaliseren: open twee identieke telefoons van twee verschillende personen en ze zullen compleet verschillend zijn qua kleuren, helderheid, indeling en geluiden. Dit valt ook onder het begrip personalisatie.

Personalisatie binnen de gezondheidszorg

Wanneer we naar de gezondheidszorg kijken, een sector die veel baat zou kunnen hebben bij personalisatie, gaat deze integratie relatief traag. De meeste artsen passen medicatie in een standaard dosering toe die voorgeschreven wordt bij aandoening X. Dit wordt ook wel het trial-and-error medicatie gebruik genoemd: letterlijk gissen en missen, waardoor een patiënt niet geholpen wordt. De behandeling is vaak te agressief, of juist te mild.

Er wordt inmiddels op zoveel gebieden personalisatie toegepast, waarom behalen we dat niveau dan niet binnen de gezondheidszorg?

Gepersonaliseerde geneeskunde

De definitie van gepersonaliseerde gezondheidszorg is dat per persoon gekeken wordt naar klinische, genetische en omgevingsfactoren. Met de informatie die hieruit komt, is een arts in staat om een geïndividualiseerde behandeling op te stellen. Het hele systeem wat gebaseerd is op het voorschrijven van trial-and-error medicatie, zal hierdoor verdwijnen.

In de afgelopen jaren is er een lucratieve business gecreëerd door de hoeveelheid innovatie en investeringen binnen deze vorm van gezondheidszorg. In Amerika valt sinds 2012 ongeveer 25 procent van alle goedgekeurde behandelingen onder de gepersonaliseerde zorg. Het is niet alleen een kans voor bedrijven en investeerders om te groeien, het creëert ook een efficiëntere en effectievere ervaring voor patiënten.

“It is more important to know what sort of person has a disease than to know what sort of disease a person has”
– Hippocrates

Medicinale cannabis personaliseren

Wanneer de behandelingen met mediwiet gepersonaliseerd worden, geeft dit de patiënt controle over zijn of haar behandeling. De patiënt kan zelf beslissen welke cannabis het beste past bij het doel wat hij of zij wil bereiken en met welke dosering dit doel behaald kan worden. De patiënt wordt betrokken bij de weg naar genezing en dit maakt de ervaring in het geheel persoonlijker.

De vrijheid en controle die aan een patiënt worden gegeven, wordt echter vaak als ontmoedigend ervaren. Vooral voor nieuwe cannabisgebruikers is het te onduidelijk. Gelukkig maken nieuwe innovaties veel meer personalisatie mogelijk: de belangrijkste uitdagingen waar de medicinale cannabispatiënt tegenaan loopt, worden aangepakt.

Strain selectie

Er worden ongeveer 800 soorten cannabis (strains) actief gekweekt, allemaal met – soms drastisch –  verschillende cannabinoïden-verhoudingen en terpeenprofielen. Deze zijn in staat om verschillende subjectieve ervaringen en medische verlichting teweeg te brengen. Het vinden van de juiste soort cannabis voor een bepaalde patiënt die te maken heeft met een specifieke aandoening, kan een behoorlijke uitdaging zijn.

Sommige bedrijven bieden genetische tests aan waarmee de zoektocht vergemakkelijkt wordt, anderen verzamelen gegevens van grote netwerken van medicinaal cannabisgebruikers. Hiermee onderzoeken zij de ervaringen van patiënten met specifieke aandoeningen en de soort en dosering cannabis die hierbij ingezet wordt. Beide methoden bieden een startpunt van waaruit de behandeling van de patiënt kan worden opgesteld en aangepast.

Temperatuur

Wanneer een patiënt de juiste soort gekozen heeft, maakt nieuwe innovatie verdere personalisatie door temperatuurregeling mogelijk. Omdat verschillende cannabinoïden en terpenen bij verschillende temperaturen verdampen, kan het aanpassen van de temperatuur bij een bepaalde persoon en wietsoort de effectiviteit van de behandeling maximaliseren. Tevens kunnen hiermee ongewenste effecten worden geminimaliseerd.

Veel verdampers – ook wel vaporizers genoemd –  beschikken over een instelbare temperatuur. De juiste temperatuur zal bepaald worden door te kijken naar de patiënt, de soort cannabis en het doel van de behandeling. Dit creëert een startpunt van de behandeling die kan worden aangepast op basis van de gegevens die de patiënt zelf bijhoudt en overlegt met een behandelaar.

De juiste dosering

Een andere belangrijke factor bij het personaliseren van de cannabiszorg heeft betrekking op de dosering. Hoeveel moet een patiënt tot zich nemen om de effectiviteit van de behandeling te maximaliseren en tegelijkertijd de bijwerkingen te minimaliseren?

De opkomende technologie maakt het mogelijk om gebruik te maken van een machine learning platform waar de behandeling van een patiënt bijgehouden wordt, tezamen met de soort cannabis, dosering en werking daarvan. Die informatie kan vervolgens worden gebruikt om de voorgestelde doseringsrichtlijnen voor een specifieke patiënt, op een bepaald tijdstip aan te passen. Deze informatie kan ook worden gebruikt om voorspellende doseringssuggesties aan te bieden om een patiënt te helpen zijn symptomen te bestrijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid pijn die een patiënt ervaart.

Mediwiet in de toekomst

De legale cannabismarkt in Amerika hoopt in 2030 een omzet $ 75 miljard te halen, met deze planning hebben ze heel wat waar te maken.

De marktleiders binnen de medische zorg zouden zich gemotiveerd moeten voelen om gepersonaliseerde gezondheidszorg te ontwikkelen als het gaat om het behandelen medicinale cannabis. De geneeskracht van cannabis is onmiskenbaar en naarmate de markt zich blijft ontwikkelen en professionaliseren, moeten we er allemaal naar streven dit geneesmiddel toegankelijk te maken binnen de gezondheidszorg.

Wanneer deze marktleiders zich hier daadwerkelijk voor inzetten, kunnen ze het hele proces van verandering binnen het nationale gezondheidszorgsysteem in Amerika versnellen. Door zich te richten op innovatie en personalisatie, zullen ze niet alleen waarde creëren binnen de beleggersgemeenschap, maar ook voor de miljoenen patiënten die nu slachtoffer zijn een one-size-fits-most behandeling. Dit zou toch het mooiste zijn wat er te bereiken is binnen deze sector?

Laat Amerika het voortouw nemen en laat Nederland afkijken en leren, want er mag in ons land ook nog heel wat veranderen qua (persoonlijke) gezondheidszorg…

[openingsbeeld:  ElRoi/Shutterstock, illustratie:robertlamphoto/Shutterstock]
(advertenties)

Reacties