(advertenties)
(advertentie)

We hebben weer een indrukwekkend mediwietjaar achter de rug. Absoluut de moeite waarom om op terug te blikken. En dat is precies wat we volgende week gaan doen. Vanaf maandag 23 december komen nog één keer alle opmerkelijke, spraakmakende en bijzondere artikelen voorbij die we in 2019 met je deelden. Kijk je met ons mee?

Edit: omdat we onze database met artikelen over medicinale wiet graag schoon houden, hebben we in februari het jaaroverzicht verwijderd. Dit waren de best gelezen artikelen in 2019:

Mediwiet in 2019

Sinds het ontstaan van Mediwietsite eind 2016, is 2019 het derde volledige jaar waarin wij bestaan. Wederom een bewogen jaar, met om de haverklap bijzonder positief maar ook schokkend nieuws uit de wereld van medicinale cannabis.

Bijzonder goed nieuws is het feit dat er enorm veel onderzoek wordt gedaan naar de werking van medicinale wiet. Zelfs op Nederlandse bodem. Steeds meer wetenschappers realiseren zich dat de cannabisplant heel veel te bieden heeft, maar dat we er eigenlijk nog maar weinig over weten. De meest spraakmakende onderzoeken komen volgende week nog een keer voorbij.

[tekst gaat verder onder de afbeelding]

Van 23 tot en met 31 december blikken we terug op de beste artikelen van 2019. [Shutterstock/craftswoman]

2019 is ook het jaar waarin het proces tegen Rinus Beintema startte; een moment waar de oprichter van Suver Nuver reikhalzend naar uitkeek. Er was ook slecht nieuws. We verloren dit jaar een markant persoon en zagen hoe de politie in toenemende mate patiënten criminaliseert.

We herinneren ons allemaal vast nog wel het verhaal over Jan en Jannie; het bejaarde echtpaar dat twee wietplanten kweekte tegen psoriasis. Dankzij een laffe melding bij Meld Misdaad Anoniem en ‘heldhaftig’ optreden van de politie heeft Jannie nu niet het medicijn dat haar zo goed helpt.

Naast nieuws en onderzoeken schreven we dit jaar ook weer de nodige artikelen over wiet bij allerlei aandoeningen. Verhalen die aantonen hoe ontzettend heilzaam wiet is bij zoveel verschillende kwalen. Wij staan er er op de redactie nog regelmatig versteld van. En het blijft bijzonder om al deze informatie te kunnen delen op ons mooie platform.

Het overzicht

De afgelopen weken zijn wij druk bezig geweest met het selecteren van de meest spraakmakende (inter-)nationale berichten die in 2019 op Mediwietsite verschenen. In totaal zetten we 28 berichten voor je op een rij.

De lijst start op maandag 23 december 2019. In zeven dagen werken we vanuit januari 2019 – alweer bijna een jaar geleden – toe naar de spraakmakendste nieuwtjes en artikels uit december van dit jaar. Alleen in het weekend pauzeert de lijst, om maandag 30 december terug te keren met het staartje van dit jaaroverzicht. Geniet ervan!

Het team van Mediwietsite wenst je liefdevolle feestdagen en een gezond nieuwjaar!

[Openingsfoto: Shutterstock/ElRoi]