(advertenties)
(advertenties)

Ieder mens heeft wel eens last van boosheid of woede. Iemand snijdt je af op de snelweg, dringt voor bij de kassa of doet onbeschoft. Niet gek dat dit soort situaties een negatieve emotie oproepen. Bij sommigen gaat het een stap verder; woede en boosheid zijn een dagelijks probleem. Voor die mensen is het goed te weten dat wiet kan helpen.

Iedereen wordt wel eens kwaad of voelt intense boosheid; dat is menselijk. Het wordt problematisch als dergelijke uitbarstingen buitensporig vaak voorkomen. Heb jij hier last van of ken je iemand die ermee worstelt? Dan kan er sprake zijn van een Periodieke Explosieve Stoornis (PES).

In dit artikel bespreken we wiet als mogelijk hulpmiddel om terugkerende woedeaanvallen en boosheid onder controle te krijgen met wiet.

Heb jij hier last van?

Periodieke Explosieve Stoornis is een psychische aandoening waarbij iemand zijn woede of drift niet kan beheersen. Dit resulteert bovenmatig vaak in driftbuien, het vernietigen van eigendommen en het fysiek of verbaal aanvallen van anderen. Een typische PES-uitbarsting duurt ongeveer 30 minuten en mensen voelen zich dan agressief, prikkelbaar en boos. Andere symptomen zijn hartkloppingen, razende gedachten, trillen en schreeuwen.

Een PET-aanval staat niet in verhouding tot de gebeurtenissen die eraan vooraf gaan. Sommigen ervaren na afloop wel een groot gevoel van opluchting en kalmte. Anderen ervaren vreselijke schaamte en spijt. Overigens is huiselijk geweld vaak ook een vorm van PES.

PES komt vooral voor bij mannen, maar uit zich ook bij vrouwen. Ongeveer vijf procent heeft er last van, want neerkomt op een half miljoen mensen Nederlanders. Uit onderzoek blijkt dat volwassenen die in hun jeugd ADHD hadden, vatbaarder zijn voor opvliegend of agressief gedrag. Zeker als ADHD niet als zodanig werd erkend en behandeld. Ook traumatische gebeurtenissen kunnen de stoornis triggeren. 

Vanwege de aard van de symptomen zelf, lijden mensen met PES ernstige gevolgen die hun persoonlijke en familierelaties, carrière en nog veel meer kunnen beïnvloeden.

Wiet bij woedeaanvallen en boosheid

Een stereotype beeld dat veel mensen hebben van wietconsumenten is dat ze rustiger en relaxter zijn. Op het luie af. Dat is geen toeval. Cannabis kan beslist stress verlagen en de gemoedstoestand verbeteren.

Maar dat is lang niet alles. Wiet wint terrein als middel dat op een natuurlijke manier gevoelens van angst en woede remt en zelfs depressies tegengaat. Er komt dan ook in toenemende mate onderzoek naar deze eigenschap. Ondertussen stapelt anekdotisch bewijs zich op. Met name mensen met PTSS kunnen bevestigen dat wiet zo werkt. De meest voorkomende symptomen van deze eveneens psychische aandoening zijn namelijk angst, woedeaanvallen en depressiviteit.

MEER LEZEN: Zo werkt stress verminderen met cannabis

Met name dagelijks gebruik van full-spectrum CBD-producten lijken goed te werken. Dat zijn producten met – naast CBD – alle werkzame bestanddelen in wiet, en verwaarloosbare hoeveelheden THC.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Zowel CBD als THC kunnen stress verminderen en angsten remmen zodat het risico op woedeaanvallen enorm verkleind. [Shutterstock/SunnyToys]

Diverse studies tonen aan dat CBD onevenwichtigheden in ons endocannabinoïden-systeem kan reguleren. Ook kan het bepaalde neurologische processen positief beïnvloeden. Tijdens een van de studies werden 400 deelnemers bekeken. Zij kregen hennepolie met CBD of een placebo. De deelnemers die de CBD ontvingen hadden aanzienlijk lagere stressniveaus.

Een andere studie die de invloed van CBD op sociale angst analyseerde zette sommige deelnemers in sociale stress. Daarna kregen zij CBD toegediend. Ze ontdekten dat stressniveau’s van deelnemers die geen CBD kregen vergelijkbaar waren die van mensen met woedebeheersingsproblemen.

Wetenschappers ontdekten ook dat CBD-medicijnen de hersenen een gevoel van rust geven dankzij het vermogen om neurotransmitters te reguleren. Door het gebruik van CBD neemt de zogenaamde ‘vecht- of vluchtreactie’ af. Dit is een stressreactie die stamt uit de oertijd waarin mensen nog wel eens oog in oog kwamen met een wild dier. Gelukkig hoeven we daar in Nederland niet meer bang voor te zijn. Maar de reactie treedt in bepaalde situaties nog wel op.

Overigens kan ook THC bijdragen aan het verlagen van stress. THC is het psychoactieve bestanddeel in wiet. Maar in lage doses treden de geestverruimende effecten nauwelijks op. Een lage dosis kan wel helpen stress te verlagen, zo ontdekten wetenschappers van de universiteiten van Illinois en Chicago.

Uit hun onderzoeksresultaten valt af te leiden dat een lage dosering THC angst vermindert, bijvoorbeeld bij het spreken in ’t openbaar. Hogere doseringen van de stof zouden juist averechts werken.

Dus, in plaats van je tot farmaceutische medicijnen te wenden, kan je wiet overwegen als veiligere manier om je hoofd koel te houden. Zelfs als je niet high bent, helpt het om nuchter te blijven.

[Openingsfoto: Shutterstock/Chutima Chaochaiya]
(advertenties)