(advertenties)
(advertenties)

Dat wiet als slaapmiddel goed werkt, zal waarschijnlijk niet verbazen. Toch komt er veel meer kijken bij het slaapverwekkende effect dan je in eerste instantie misschien denkt. Wist je bijvoorbeeld dat oude cannabis slaperiger maakt dan versere wiet? En dat cannabis dromen onderdrukt? Ontdek deze, en nog zeven andere feiten over cannabis als slaapmiddel.

1. Verschillende effecten op slaap door CBD en THC

Het zal bekend zijn dat er verschillende wietsoorten zijn met verschillende effecten. Een soort met veel THC en weinig CBD kan een high-effect geven. Een soort met veel CBD kan het effect van THC nuanceren. Deze wisselwerking heeft ook invloed op de slaap.

De meeste slaapstudies richten zich echter op wietsoorten met veel THC en weinig CBD. De huidige markt richt zich nog steeds vooral op recreatief gebruik van wiet en het bereiken van een high of stoned gevoel. CBD kan het psychoactieve effect van THC echter nuanceren waardoor het voor de recreatieve markt ongewenst is.

In 2006 werd een studie gedaan naar het effect van CBD op slaap in een licht-aan en licht-uit omgeving. Daaruit bleek dat de stof in een lichte omgeving alertheid stimuleerde en in het donker geen effect op de slaap had. Hieruit concluderen de auteurs dat CBD waarschijnlijk een effectief middel is tegen vermoeidheid overdag, na een slechte nachtrust bijvoorbeeld.

THC is het bestanddeel dat slaperig maakt. Maar dan wel het liefst in indica-dominante wiet. Die bevordert slaap het beste vanwege de combinatie met andere cannabinoïden en terpenen. Sommige andere wietsoorten met THC kunnen juist meer een euforisch effect geven, waardoor je lastiger slaapt. De juiste soort vinden is dus heel belangrijk. En dat brengt ons bij punt twee.

2. Niet alle wietsoorten zijn gelijk

Dat een indica-dominante, THC rijke soort de slaap bevordert, heeft dus te maken met de combinatie cannabinoïden en terpenen. In indica-wiet zit onder andere meer van de kalmerende stof myrceen dat erg bevorderlijk is voor de slaap.

Het is anderzijds ook heel persoonlijk. Het effect van de ene wietsoort is bij de een heel energiek terwijl de ander juist ontspant. Het is dus ook een kwestie van zoeken en uitproberen om de soort te vinden die bij jou past. Heb je iets gevonden dat goed werkt? Probeer dan te achterhalen wat de verhouding THC en CBD is, en wellicht ook het terpenenprofiel. Door de samenstelling van je favoriete soorten bij het slapengaan te kennen, vergroot je de kans op het vinden van meer soorten die jouw slaap bevorderen.

Ook (hasjolie gemaakt van) Marokkaanse hasj blijkt een effectief slaapmiddel. De wietplanten die nodig zijn voor deze hasj, worden in de zon gedroogd. Dit proces zet een groot deel van de THC om in CBN. En dat brengt ons bij punt drie.

LEES OOK: De wonderbaarlijke wereld van terpenen in cannabis

3. Oudere cannabis maakt slaperiger

THC breekt na verloop van tijd af. Tijdens dit proces ontstaat een nieuw bestanddeel dat cannabinol heet, of afgekort CBN. Deze afbraakstof is vijf keer meer verdovend dan THC en dus bijzonder geschikt om goed mee door te slapen.

Het afbraakproces verloopt langzaam als je wiet goed bewaard. Onder invloed van zonlicht gaat het een stuk sneller.

Oudere wiet bevat meer CBN. Deze stof heeft een enorme slaapbevorderende werking. [Foto: shutterstock/Roxana Gonzalez]

4. Combineer met andere natuurlijke middelen

Door wiet te combineren met andere natuurlijke slaapmiddelen, kan je zorgen voor een nog betere nachtrust. Hop, kamille en lavendel bevatten bijvoorbeeld belangrijke terpenen die ook in cannabis zitten, maar dan in veel hogere concentraties. Door te combineren zal een nog sterkere, kalmerende werking optreden.

Dus, de volgende keer dat je je favoriete slaapopwekkende wietsoort tevoorschijn haalt, zet dan ook een kopje kamillethee of neem een bad met lavendel. Melatonine, 5-HTP en valeriaanwortelsupplementen kunnen ook helpen om uw slaapkwaliteit te verbeteren.

5. Vermijd wietkaters

Wel eens een suffig hoofd gehad na een avond met mediwiet op? Cannabis kan een lichte ‘kater’ veroorzaken. Je hoeft niet bang te zijn dat je maag van streek raakt en je boven het toilet belandt. Maar een licht wazig gevoel in je hoofd en je tijdelijk lusteloos voelen kan voorkomen.

Of en in welke mate het voorkomt, verschilt per persoon. Voorkomen doe je door schone cannabis te kopen (of zelf kweken), veel water drinken, gezond voedsel eten en niet te veel te nemen. En heb je toch een wietkater? Doe dan hetzelfde als bij een kater van de alcohol. Drink water, kom in beweging, neem een goede maaltijd en wat extra vitamines.

6. Cannabis, REM-slaap en dromen

Wat je misschien mist als je regelmatig cannabis gebruikt, is dromen. Dromen ontstaan tijdens het laatste stadium van je slaapcyclus, de REM-slaap. Dit staat voor rapid eye movement omdat je tijdens deze fase veel met je ogen beweegt.

Cannabisgebruik voor het slapen gaan vermindert de tijd die je in REM doorbrengt. En dat betekent dat je niet zoveel of levendig droomt. Als je echter na een tijdje wiet gebruiken stopt, zal je de eerste paar weken heftiger dromen. Na een korte tijd stabiliseert dat weer.

7. Wiet kan ademhaling bevorderen

Slaapapneu is een slaapconditie die zich kenmerkt door frequente obstructies van de ademhaling. Zo’n obstructie duurt enkele seconden tot enkele minuten. Dit zorgt ervoor dat iemand met slaapapneu vele malen wakker is. En dat leidt tot een groot aantal neveneffecten zoals slaperigheid overdag, hoofdpijn, stemmingsstoornissen, chronische vermoeidheid, onoplettendheid, een verhoogde kans op ongevallen en andere gezondheidsproblemen.

LEES OOK: Cannabis werkt goed tegen slaapapneu

Preklinische studies tonen aan dat cannabis deze aandoening kan verbeteren. In een studie uit 2013 werd de werkzaamheid van cannabinoïden onderzocht bij deze aandoening. Bij 15 van de 17 deelnemers aan het onderzoek werden verbeteringen geconstateerd. Een andere studie uit 2002 observeerde het vermogen van THC om de ademhalingsstabiliteit te herstellen door serotoninesignalering te moduleren.

Er zijn meer klinische studies nodig om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Maar de wetenschap lijkt een veelbelovende start te hebben gemaakt.

Met wiet kan je goed slapen. Veel mensen melden wel dat ze veel minder dromen. [Aleutie]

8. Stoppen met wiet kan slapen tijdelijk bemoeilijken

Als je ooit gestopt bent met wiet of een tolerantiepauze hebt genomen na langdurig gebruik, ben je waarschijnlijk bekend met dit fenomeen. Het kan zijn dat je een aantal nachten flink aan het draaien bent, vaak wakker wordt of de volgende dag suf voelt. Een slaaponderzoek uit 2008 toonde aan dat het stoppen met wiet na langdurig gebruik kan leiden tot een kortere slaaptijd, een onrustigere slaapcyclus, slechtere slaapefficiëntie en een kortere REM-slaap.

Dit patroon wordt door veel anekdotische berichtgevingen ondersteund. Velen geven echter aan dat het slechts een paar dagen duurt. Ook erkennen de onderzoekers dat hun bevindingen zijn gebaseerd op een kleine steekproefgrootte. Bovendien kan dit effect bij sommige mensen ook te maken hebben met het feit dat hun bestaande slaapproblemen weer de kop op steken.

9. Wiet op jonge leeftijd kan mogelijk slaapproblemen veroorzaken

Het gebruik van cannabis – met name vóór de leeftijd van 15 jaar – kan later slaapproblemen veroorzaken. Dit zegt een studie uit 2014, waarbij 1.811 deelnemers met een voorgeschiedenis van gebruik informatie uit het onderzoek meenamen. Het sleutelwoord daar is “kan”. De studie was niet in staat om vast te stellen of cannabis een slechtere slaap veroorzaakt of dat slapenlozen meer kans hebben om cannabis te gebruiken voor de kalmerende werking ervan. Meer onderzoek is nodig om een oorzakelijk verband te bevestigen.

[Openingsfoto: Shutterstock/Julia Raketic, bewerkt door MWS]

(advertenties)