(advertenties)
(advertenties)

Nu de eerste maand van 2019 erop zit, is de kans groot dat alle gezonde voornemens wat naar de achtergrond zijn verdwenen. Niet nodig! Met deze eenvoudige toptips blaas je de boel nieuw leven in, zodat jij je de rest van het jaar fit en gezond voelt.

Heb jij je voorgenomen om dit jaar gezonder te leven, maar is dat nog niet echt gelukt? Je bent zeker niet de enige. Veel mensen falen in januari met het behalen van hun goede voornemens. Simpelweg omdat doelen te groot en ontmoedigend zijn.

Gelukkig is er een manier om in kleine stappen te werken aan een gezondere, gelukkigere versie van jezelf. Pas deze 8 tips toe (nummer 8 zal je verbazen) en merk meteen al het verschil.

#1: Verbeter je slaapgewoontes

De meeste volwassenen hebben tussen de 7 en 9 uur slaap nodig per nacht. Velen halen dit niet. Zij krijgen op den duur moeite om in slaap te vallen en om ’s morgens op te staan. Bovendien heb je overdag vaak een chronisch gebrek aan energie.

Voldoende slaap en slaap van goede kwaliteit is van groot belang om mentaal en fysiek tot rust te komen. Daarom hier een paar eenvoudige tips die je slaapgewoontes verbeteren.

Eet niets meer na het avondeten. Hierdoor breng je de spijsvertering alvast tot rust.

Drink ’s avonds na het avondeten geen koffie meer.

Kijk een uur voor het slapen niet meer naar een beeldscherm en dim de lichten alvast. Te veel licht verstoort hormonen die voor een goede nachtrust zorgen.

Houd de slaapkamer donker en stil.

Vermijd stress voor het slapen gaan. Stop bijtijds met werken, zet je telefoon uit en zoek ontspanning in een tijdschrift of boek.

Vervang iedere 7 a 10 jaar je matras en koop elke 4 jaar een nieuw kussen.

#2: Eet gezond

Gezond eten doe je bijvoorbeeld door koolhydraten en suikers te vermijden en onbewerkt voedsel te eten. [Shutterstock/Elena Shashkina]

Veel mensen worstelen eens in de zoveel tijd met een dieet. Niet verwonderlijk, want de meeste diëten bestaat uit honger lijden. Zonde, want als je elke dag gezond eet hoef je helemaal nooit te diëten. Sterker nog, als je de juiste voedingsmiddelen eet hoef je niet eens op de hoeveelheden te letten die je eet.

Een goed voorbeeld van een gezond eetpatroon is koolhydraatarm eten. Je hoeft hierbij namelijk niet je calorie-inname te verminderen. In plaats daarvan eet je natuurlijke, onbewerkte voeding en vermijd je kant-en-klare voedingsmiddelen en producten waar veel koolhydraten in zitten. Denk hierbij aan brood, pasta en rijst. Eet ondertussen veel eiwitten en gezonde vetten zodat je lang een verzadigd gevoel hebt. Oh, en drink voldoende water.

Met dit eetpatroon hou je de bloedsuikerspiegel stabiel. En met een stabiele bloedsuikerspiegel voel jij je de hele dag door gezond en energiek. Je hebt bovendien geen inkakmomenten na het eten en je lichaam zet geen koolhydraten om in lichaamsvet. Sterker nog: je gaat overtollig lichaamsvet verbranden zodat je afvalt indien dat nodig is.

Klik hier als je meer wilt lezen over het koolhydraatarme eetpatroon.

#3: Vermijd suiker

Dit sluit aan bij het vorige punt, maar is zo belangrijk dat het een aparte onderdeel behoeft. Suiker is namelijk enorm slecht voor je. Niet alleen voor je tanden, maar voor je hele gezondheid.

In ieder kant-en-klaar voedingsmiddel zit tegenwoordig suiker. Dat komt omdat suiker een voedingsmiddel extra lekker maakt. En het geeft razendsnel een verzadigd gevoel. Wat veel mensen echter niet weten is dat suiker je bloedsuikerspiegel enorm snel laat stijgen. Vaak zelfs tot ongezonde hoogtes.

Te veel suiker in je bloed is helemaal niet goed voor het lichaam. Daarom komt er bij een te hoge bloedsuikerspiegel meteen een hormoon in actie dat insuline heet. Dit hormoon breekt razendsnel suiker af en zet het om in lichaamsvet, als reserve-energie voor later. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel heel snel. Zelfs zo snel, dat jij een dip ervaart. Gevolg: je krijgt trek en zin in iets zoets.

Dit proces herhaalt zich dagelijks vaak vele malen als je veel koolhydraten en suiker eet. Dit kost veel energie en je komt ook nog eens langzaam maar zeker aan. Op den duur kan het lichaam zelfs uitgeput raken waardoor diabetes type 2 ontstaat.

Door dit patroon te doorbreken ervaar je meer energie, voel jij je gezonder en heb je geen dips meer. Bovendien draagt het bij aan een slank en gezond lichaam.

#4: Beweeg voldoende

Wist je dat CBD je immuunsysteem kan boosten, net als gezond eten en voldoende bewegen. [Beeld: Shutterstock/baranq]

Ook dit is zo’n typisch voornemen dat sneuvelt omdat mensen te hoge eisen stellen. Ze nemen zich bijvoorbeeld voor om in 2019 een halve marathon te gaan lopen, terwijl een beetje meer bewegen in eerste instantie voldoende is.

Er zijn tal van manieren om aan voldoende lichaamsbeweging te komen. Pak bijvoorbeeld altijd de trap, ga fietsen naar je werk, loop tijdens een telefoongesprek rondjes door huis of kantoor en parkeer de auto een paar straten verderop en loop naar huis. Als je dit doet, kom je eenvoudig aan de minimale 30 minuten lichaamsbeweging die je per dag nodig hebt.

Daarnaast kan je altijd nog gaan hardlopen of een andere sport beoefenen.Maar met bovenstaande tips heb je in ieder geval alvast de minimale hoeveelheid beweging te pakken.

#5: Ontstress

Het moderne leven vraagt een hoop van ons. We hebben drukke banen, drukke sociale levens, zijn altijd bereikbaar en de hele wereld is constant binnen handbereik. Dit vraagt veel van onze geestelijke gezondheid en veel mensen hebben hierdoor last van stress.

De kunst is om manieren te vinden zodat je hiermee om kan gaan en kan ontspannen. Dat kan als je regelmatig tijd vrijmaakt voor jezelf en voor de dingen die jij belangrijk vindt. Of het nu gaat om vrienden ontmoeten, om te ontspannen in bad of sporten; tijd voor jezelf is enorm belangrijk.

Verder kan je dingen als mindfulness en meditatie uitproberen. Dat is de laatste tijd enorm populair omdat steeds meer mensen de voordelen ontdekken. En als je twijfelt of jij het wel kan, maak dan gebruik van een app zoals Headspace. Dit is een handige tool die je door het meditatieproces begeleidt.

#6: Gebruik gezonde schoonheidsproducten

Wat we in ons lichaam stoppen is belangrijk. Maar wat we op ons lichaam smeren is net zo belangrijk Te veel cosmetica en verzorgingsproducten gebruiken agressieve chemicaliën en ingrediënten. Dit kan het jaar zijn waarin dat verandert.

Er zijn tal van merken die het mogelijk maken om ethisch te shoppen. Bedrijven die biologische, veganistische schoonheidsproducten verkopen zijn de beste keuze. Deze fabrikanten zijn zich bewust van wat er in hun producten komt. Het zal je ook verrassen hoeveel verschil de overstap op biologische verzorgingsproducten maakt voor je gezondheid. Niet alleen voor je huid, maar ook voor je gevoel.

#7: Creëer orde

Deze tip is gerelateerd aan het advies om te ontstressen. Want een van de beste manieren om te ontstressen is orde. Zorg ervoor dat je leven in balans is. Investeer daarom in een agenda of gebruik die op je telefoon. Koop ook een blanco notitieboekje waar je dingen in bijhoudt die je wilt doen of niet moet vergeten.

Noteer vergaderingen, werkschema’s, takenlijst, etc. En plan ook tijd voor jezelf in. Het voelt misschien raar om een ‘date’ met jezelf te plannen, maar het is echt superbelangrijk. Als je het eenmaal hebt opgeschreven in je schema, heb je geen excuus meer om het te doen. Bovendien maakt noteren je hoofd leeg.

#8: Voeg CBD toe aan je leven

Gebruik CBD-olie ter ondersteuning van al je gezondheidsdoelen. [Shutterstock/ElRoi]

Alle bovenstaande tips kan je vrij eenvoudig implementeren. Toch kan het overweldigend zijn om je leven in één keer te herzien en gezond te worden. Gelukkig is er een manier om het jezelf een stukje makkelijker te maken. Investeer in een flesje CBD olie! Cannabidiol kan namelijk bij alle bovenstaande tips helpen en daarom is #8 de leukste tip van allemaal.

Ga maar na. CBD kan je slaapgewoontes verbeteren. En ook bij stress is CBD fantastisch, zowel thuis als op het werk. CBD is namelijk in staat om bepaalde receptoren in de hersenen te stimuleren waardoor je stemming verbetert. En het kan negatieve gevoelens van stress, angst en depressie reguleren. Dit is overigens een van de voornaamste redenen dat steeds meer mensen het fijn vinden om CBD te gebruiken.

Ook kan CBD je voor, tijdens en na het sporten ondersteunen. En wat te denken van schoonheidsproducten met CBD. Lotions, balsems en andere verzorgingsproducten met CBD kunnen huidbeschadigingen herstellen en de huid hydrateren en verjongen. Dat komt omdat er ook veel receptoren in de huid zitten die goed reageren op de heilzame werking van CBD. Bovendien zijn de meeste CBD-producten volledig biologisch en ontworpen om vriendelijk en zacht te zijn voor de huid.

CBD is ook veelbelovend bij het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel en het voorkomen van diabetes. En wist je dat hennep een superfood is? Hennepzaadolie, gemaakt van koudgeperste hennepzaden, bevat omega 3 en omega 6-vetzuren, gezonde aminozuren, gezonde vetten en een enorme dosis eiwitten, voedingsstoffen en mineralen.

MEER LEZEN: 7 preventieve voordelen van CBD als voedingssupplement

Je ziet het, de mogelijkheden zijn eindeloos! Heb een gezond 2019 en laat ons weten welke tip voor jou goed werkt.

(advertenties)

Reacties