(advertenties)
(advertenties)

Een van de argumenten voor het gebruik van medicinale wiet is dat het nauwelijks bijwerkingen heeft. Dat klopt, wiet heeft er niet veel. Maar ze zijn er wel. Je bent hoe dan ook beter af dan bij veel reguliere medicijnen. Toch is het verstandig om kennis te nemen van deze bijwerkingen, zodat je niet voor verrassingen staat.

Ooit wel eens stilgestaan bij het feit dat veel producten bijwerkingen hebben? Te veel koffie kan je zenuwachtig maken. En wist je dat kersen je spijsvertering kunnen verstoren? Grapefruit kan zelfs je leverfunctie negatief beïnvloeden.

Allemaal niet heel schokkend. Het illustreert dat heel veel dingen milde bijwerkingen hebben in ons lichaam. En dat geldt ook voor medicinale wiet.

Dit is vaak een ander verhaal als je geneesmiddelen nodig hebt. Daar zit altijd een bijsluiter bij, inclusief een lijst met bijwerkingen. Soms zijn ze onschuldig, vaak ook niet. Denk aan maagklachten, huiduitslag, stemmingswisselingen, slapeloosheid, misselijkheid en verslaving; dat kan allemaal heel vervelend zijn. Sommige middelen hebben zelfs een risico op dodelijke overdosering.

Zoals we al zeiden valt het bij cannabis allemaal wel mee. Hieronder bespreken we de belangrijkste en meest voorkomende bijwerkingen van medicinale wiet.

De 7  bijwerkingen van medicinale wiet

Een bekend verschijnsel van wiet is dat je moe kan worden. Voor sommigen is dit juist heel gunstig. [Shuterstock/By H_Ko]

Voor we van start gaan is het goed te weten dat niet alle wiet hetzelfde is. Sommige soorten zorgen vaker of sneller voor bijwerkingen dan andere. Bovendien hangt het ontstaan van bijwerkingen af van de dosis, toedieningsmethode en jouw eigen lichamelijke conditie.

Wil je medicinale wiet gebruiken? Begin dan altijd met een hele lage dosis en bouw rustig op. De truc is om te profiteren van de heilzame werking zonder of met minimale bijwerkingen. Dan nog kan het gebeuren dat bijwerkingen optreden. Dit is waar je dan rekening mee moet houden:

Bijwerking #1: Slaperigheid

Bepaalde wietsoorten kunnen slaperigheid en lethargie veroorzaken. Sommige mensen die medicinale wiet gebruiken, doen dat juist om beter te slapen. Voor anderen kan het een negatieve bijwerking zijn.

Het slaperige gevoel wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de invloed van wiet op delen van de hersenen die motivatie regelen. Daarnaast nemen stressgevoelens af en ontspannen de spieren. Hoe meer je neemt, hoe groter het risico op slaperigheid.

Verdiep je daarom in verschillende wietsoorten en kies wat bij jou past. Er zijn soorten die uitblinken in ontspanning en slaperigheid. Andere soorten geven juist een euforische boost.

LEES OOK: Dit is waarom er zoveel verschillende wietsoorten zijn

Bijwerking #2: Geheugenverlies

De actieve bestanddelen in cannabis kunnen hersengebieden beïnvloeden die geheugen en leervaardigheid beïnvloeden. Hierdoor kan het gebeuren dat je onder invloed van wiet dingen vergeet.

Tot nu toe suggereert onderzoek dat de negatieve effecten op cannabis en geheugen tijdelijk zijn. Meer onderzoek moet nog exact uitwijzen wat de invloed van wiet op het geheugen is. Ook op de lange termijn.

Aan de andere kant is dit ook geweldig nieuws voor mensen met angststoornissen en posttraumatische stress (PTSS). Wiet kan namelijk helpen om bepaalde angst- en stress-triggers te vergeten. Bovendien zijn er wietsoorten die mensen juist scherp en gefocust maken.

Bijwerking #3: Rode ogen

Rode ogen door mediwiet; het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar deze bijwerking is niet heel hinderlijk. [Shutterstock/sruilk]

Cannabis kan de bloeddruk verlagen en bloedvaten in het lichaam verwijden. Deze eigenschappen zijn de oorzaak van de beruchte rode ogen die veel cannabisgebruikers ervaren.

Vooral beginnende consumenten ervaren dit symptoom als ze voor het eerst wiet gebruiken. Mensen die een tolerantie ontwikkelen, ervaren deze bijwerking minder of niet. Totdat je de dosis verhoogt; dan kan het effect weer optreden. Net zo lang tot je lichaam weer gewend is aan de nieuwe dosis.

LEES OOK: Rode ogen door wietolie of ander wietgebruik

Bijwerking #4: Vreetkick

De ‘vreetkick’ is een ander beroemd neveneffect van wiet. Deze bijwerking betreft een onbedwingbare behoefte om te eten. Dit is zowel positief als negatief.

Een vreetkick kan namelijk nuttig zijn als je geen eetlust hebt, in tijden van stress of ziekte bijvoorbeeld. Op andere momenten kan wiet ervoor zorgen dat je meer eet dan je wilt. Frustrerend als je op je op gewicht wilt blijven.

Vooral soorten met veel THC staan bekend om het vreetkick-effect. Onderzoek suggereert dat CBD de eetlustopwekkende effecten van THC tegengaat.

LEES OOK: High en stoned van mediwiet • dit kan je verwachten

Bijwerking #5: Droge mond

Werkzame bestanddelen in wiet werken samen met receptoren in de mond die de speekselstroom regelen. Als je wiet inhaleert, kan dat zorgen voor een plakkerige, droge mond. Helaas kunnen ook lage doses cannabis dit probleem veroorzaken. Heb je een droge mond door wiet? Drink dan geen grote hoeveelheden water ineens, maar neem regelmatig een klein slokje.

LEES OOK: 10 tips voor een droge mond door cannabisgebruik

Bijwerking #6: Angst

Een paar druppels CBD-olie kunnen angstgevoelens laten afnemen. Evenals zoetigheid. [Shutterstock/real_content]

In hoge doses kan het psychoactieve effect van cannabis mensen soms angstig en paranoia maken. Dit gebeurt vooral bij onervaren consumenten en bij een te hoge dosis. Ook kan een oncomfortabele setting deze gevoelens triggeren.

Het risico op dergelijke bijwerkingen verklein je door met een lage dosis te beginnen en medicinale wiet bij voorkeur te gebruiken in een vertrouwde omgeving.

Heb je last van angstige en paranoïde gedachten en gevoelens? Eet of drink dan wat zoets en neem indien mogelijk een paar druppels CBD-olie.

LEES OOK: Angst en paranoia door wiet? • zo voorkom je het

Bijwerking #7: Allergie

Mensen kunnen allergisch zijn voor bepaalde planten. Zo ook de wietplant. Dit kan de bekende allergiesymptomen veroorzaken zoals jeuk, rode ogen, huiduitslag, een schrale keel en verstopte neus.

Als je allergisch bent voor wiet, kan wietolie uitkomst bieden.

Bijwerkingen verminderen

Zoals je ziet valt het allemaal wel mee met de mogelijke bijwerkingen van medicinale wiet. Wil je het risico hierop verminderen? Neem dan de volgende tips ter harte:

  • Begin altijd met een hele lage dosis en bouw rustig, over meerdere dagen of weken op
  • Gebruik niet meer dan nodig; hou de dosis laag
  • Consumeer cannabis in een comfortabele omgeving
  • Kies voor een wietsoort die ook voldoende CBD bevat
  • Zorg dat je een flesje CBD-olie in huis hebt
  • Vermijd een lege maag
  • Drink voldoende water
  • Zorg voor (gezonde) snacks en drankjes
  • Overweeg oogdruppels

LEES OOK: 7 x wat te doen bij een te high of stoned gevoel

[Openingsfoto: Shutterstock/Roxana Gonzalez]
(advertenties)