(advertenties)

Cannabis is een natuurlijke pijnstiller, zonder de bijwerkingen van andere pijnstillers en risico’s op een verslaving. Wiet is echter niet zo krachtig als zware pijnstillers maar er zijn gelukkig manieren om de pijnstillende effecten van cannabis te versterken. We geven je 7 tips om dat te doen, plus een video waarin ze nog eens nader worden toegelicht.

Tip 1: combineer met gezonde vetten

Gezonde vetten zorgen voor een betere opname van cannabinoïden in het lichaam, omdat de werkzame stoffen uit cannabis in vetten oplosbaar zijn. Eet daarom gezonde vetten net voor of tijdens de inname van medicinale wiet, om het effect van de cannabis te versterken. Gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in avocado’s, vette vis, olijf- en hennepzaadolie, noten, zaden en pitten, bonen en kokosolie. Ook in het vlees van gras gevoerd (biologisch) vlees zitten gezonde vetten.

Tip 2: kies wiet met de juiste terpenen

Leer om te beginnen wat meer over de werking van terpenen. Dit zijn de aromatische bestanddelen in wiet die voor smaak en geur zorgen. Deze stoffen hebben zelf echter ook een heilzame werking én ze kunnen de werking van cannabis versterken. Wietsoorten met een goede pijnstillende werking danken die  bijvoorbeeld aan relatief veel van het terpeen myrceen. Als alternatief kun je die terpenen ook binnenkrijgen door bijvoorbeeld een lekkere mango te eten tijdens of voordat je wiet gebruikt.

LEES OOK: Ontdek de wonderbaarlijke werking van terpenen in cannabis en Het entourage-effect – hoe cannabinoïden samenwerken

Tip 3: gebruik cannabiscreme of -zalf voor een lokaal effect

Als je op een specifieke plek op je lijf pijn hebt, zoals bijvoorbeeld in een gewricht of gewoon een blauwe plek, dan kun je die lokaal proberen te verdoven met een cannabiscreme of -zalf. Je brengt de werkzame bestanddelen daarmee direct aan op de plaats waar ze het hardst nodig zijn, zonder dat je er zelfs stoned of high van hoeft te worden.

Tip 4: gebruik gezonde cannabisproducten

Verzeker jezelf ervan dat jouw cannabisproduct van hoge kwaliteit is. Informeer bij de leverancier of kweek je cannabis zelf. Dan weet je namelijk zeker dat de wiet is gekweekt zonder pesticiden en groeiboosters.

Tip 5: leer cannabis goed te doseren

Er is helaas geen standaard dosering voor cannabis. De juiste dosering is voor iedereen verschillend en je zal zelf moeten ontdekken wat voor jou werkt. Start daarom met een lage dosis en bouw rustig op. Zo voorkom je dat je ineens teveel neemt en mogelijk een onprettige ervaring hebt. Een te hoge dosis kan bovendien een averechts effect opleveren.

LEES OOK: Cannabis micro-doseren voor een optimale werking

Tip 6: combineer cannabis met goede voeding

Vermijd voeding die ontstekingen kan veroorzaken. Dit is met name kant en klaar geproduceerde en bewerkte voeding. Daarin zitten namelijk veel suikers, conserveermiddelen en chemische geur-, kleur- en smaakversterkers. Zulke voeding kan ontstekingen stimuleren, pijn veroorzaken en de effectiviteit van cannabis verminderen. Eet daarom zo natuurlijk mogelijk; vermijd voeding uit pakjes en zakjes maar koop je producten vers.

Tip 7: gebruik niet te veel cannabis

Deze tip sluit aan op  tip 5, maar dit is meer van toepassing op ervaren gebruikers die hun dosis kennen. Dan kun je namelijk in de verleiding komen om bij heftige pijn ook hoger te doseren. Pas hiermee op want de juiste dosis wiet is effectiever tegen pijn dan een heel hoge dosis. Meer is dus lang niet altijd beter.

[Openingsbeeld: Shutterstock/Oprea George]
(advertenties)