(advertenties)
(advertenties)

Volgens een peiling van Brightfield Group groeit de Europese CBD-markt de komende vier jaar met 400 procent tot maar liefst 1,5 miljard euro. En niet alleen de CBD-markt. Brightfield voorspelt ook een grote groei voor de gehele cannabismarkt in Europa.

Miljardenomzet

Het is momenteel hollen of stilstaan wat betreft cannabisnieuws in Europa. Enerzijds onderneemt de Unie stappen om mediwiet in heel Europa te legaliseren. Anderzijds kwam begin dit jaar het bericht dat diezelfde EU CBD als novel food aanmerkt. Ofwel, een nieuwe voedselgrondstof die eerst moet worden goedgekeurd. Hierdoor vrezen producenten, verkopers en gebruikers een (tijdelijk) verbod op CBD-producten.

Desondanks denken de data-analisten van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Brightfield Group dat de Europese CBD-markt de komende vier jaar enorm groeit. Dinsdag publiceerden ze hun hypothese in een rapport. En de groeicijfers zijn enorm.

Het bedrijf schat dat de CBD-markt tegen het einde van dit jaar 370 miljoen euro bedraagt. Maar over vier jaar – in 2023 dus – is de CBD-omzet in Europa goed voor maar liefst anderhalf miljard euro. En dat is niet het enige. Het onderzoeksbureau schat ook dat de gehele cannabismarkt, inclusief recreatief en medicinaal, groeit van 282 miljoen euro nu naar bijna 8 miljard euro in 2023.

Nog meer goed nieuws

Daar houdt het nieuws niet op. Het rapport bevat namelijk nog een aantal opmerkelijke berichten:

  • Groot-Brittannië en Oostenrijk zijn momenteel de grootste CBD-markten van Europa. Bij elkaar goed voor 71 miljoen euro. Het VK blijft voorlopig de grootste markt, maar Duitsland haalt iedereen naar verwachting snel in.
  • Landen als Spanje en Zwitserland maken werk van afspraken omtrent productkwaliteit, voor zowel CBD als cannabis. Hierdoor groeit het consumentenvertrouwen.
  • Onder de topdistributeurs vallen tabakswinkels en groentezaken. CBD wordt vaak gereguleerd als tabak.

“CBD krijgt pas net voet aan de grond in Europa, waarbij zowel verkrijgbaarheid van producten als consumentenbewustzijn vooralsnog behoorlijk beperkt zijn”, verklaart Bethany Gomez van Brightfield. “Dit is een geweldige mogelijkheid voor volwassen merken om Europa te betreden of er uit te breiden, met veel minder concurrentie dan in de VS. Met de Novel Foods Act is het een uitdagende juridische omgeving om in te opereren. Maar aankomende reguleringsveranderingen zullen waarschijnlijk het pad effenen voor groei op middellange termijn.”

Positief signaal

In onze nieuwe poll vragen we de lezer wat die denkt over de novel food-classificatie. Is het een stok om mee te slaan zodat de EU CBD kan verbieden? Al dan niet onder aanvoering van de farmaceutische industrie. Of is het juist een kans voor de CBD-branche om met goedkeuring van de EU verder te groeien?

Er vanuitgaande dat de Europese Unie deze groeicijfers ook onder ogen krijgt, lijkt de tweede optie meer voor de hand liggend.

[Openingsfoto: Shutterstock/ElRoi]

(advertenties)

Reacties