(advertenties)
(advertenties)

Veel mensen vinden het fijn om hun uiterlijk goed te verzorgen. Maar het is zeker zo belangrijk om je geestelijke gezondheid te onderhouden. Vaak helpt het al om een probleem met vrienden te bespreken. Maar soms hebben we wat extra’s nodig. In dit artikel geven we een aantal tips ter verbetering van de geestelijke gezondheid. Inclusief CBD.

Het effect van CBD

De afgelopen jaren is het gebruik van CBD ter ondersteuning van een goede geestelijke gezondheid door verschillende wetenschappers onderzocht. CBD (cannabidiol) is een werkzaam bestanddeel (cannabinoïde) in wiet. In tegenstelling tot de bekende cannabinoïden THC, heeft CBD geen bedwelmend effect.

Wel heeft CBD een ontstekingsremmende werking, werkt het pijnstillend, herstelt CBD de huid, helpt het bij degeneratieve ziektes en beschermt het bestanddeel bij hart- en vaatziektes. CBD werkt ook goed tegen stress, angst en depressies. Bovendien melden veel mensen dat het zorgt voor een betere concentratie en focus.

MEER LEZEN: CBD • de bewezen gezondheidsvoordelen op een rij

CBD kan zorgen voor rust in het hoofd. Onder andere in de hippocampus. Dit gebied is belangrijk voor het op een gezonde manier verwerken van emoties en het opslaan van herinneringen. Dagelijks gebruik van CBD kan het welzijn bevorderen en helpen een gezonde emotionele balans te behouden.

CBD is goed voor lichaam en geest

CBD is een van de vele cannabinoïden in wiet. Het is enorm heilzaam en kan onder meer bijdragen aan een goede geestelijke gezondheid [PRO Stock Professional]

Van CBD is bekend dat het zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid optimaliseert. Uit wetenschappelijk onderzoek is al vaak gebleken dat deze cannabinoïde het endocannabinoïden-systeem (ECS) stimuleert. Dit is een uitgebreid netwerk van celreceptoren en bestanddelen die lijken op die in wiet. Het systeem beïnvloedt onder meer de hersenen, het centrale zenuwstelsel, het perifere zenuwstelsel en de darmen. Het ECS is ook betrokken bij het reguleren van elk aspect van onze gezondheid. Denk hierbij aan:

  • Onze eetlust
  • De voortplanting
  • Ons humeur
  • Slaap
  • Celgroei
  • Het immuunsysteem.

Studies tonen aan dat CBD voor sommige mensen een effectieve manier is om hun geestelijke gezondheid te ondersteunen. Het middel is in staat symptomen van angst en depressie te verlichten.

Zorgen voor mentale gezondheid

Wanneer je besluit je mentale gezondheid te ondersteunen met CBD, is het net als bij ieder ander medicijn van belang dat het roer omgaat. CBD is in tegenstelling tot bijvoorbeeld benzodiazepinen en antidepressiva, niet slecht voor geest en lichaam. Er is wel een overeenkomst: CBD lost dieperliggende problemen niet op. Het is een hulpmiddel. Bij geestelijke onbalans is het van groot belang dat je het leven anders indeelt en ook goed zorgt voor je fysieke lichaam.

Breng meer tijd door met bijvoorbeeld vrienden. Dat helpt om te ontspannen en tot rust te komen. Soms is dit het eerste wat we schrappen als het te druk is. Zonde en zorgwekkend, want socialiseren is enorm belangrijk voor een goede mentale gezondheid. Of het nu gaat om een ​​praatje of samen naar de sportschool gaan; we hebben geen studies nodig om te bewijzen dat stresshormonen afnemen als je tijd doorbrengt met dierbaren.

Reset je mindset

Dit klinkt misschien moeilijker dan het is. Je mindset resetten vraagt een inspanning, maar dat is het meer dan waard. Het proces van het aanbrengen van veranderingen in je levensstijl en denkwijze, zorgt ervoor dat je een algeheel beter gevoel krijgt.

Een eenvoudig trucje: focus je elke avond voor je naar bed gaat even op dingen waar je dankbaar voor bent. Dit zorgt ervoor dat je alle positieve dingen die je meemaakt gaat herkennen en de wereld anders en positiever bekijkt; het glas is halfvol in plaats van half leeg.

Een andere techniek is regelmatig naar buiten gaan en wandelen of fietsen. Dit gaat om veel meer dan fysiek fit en gezond blijven. Tijdens wandelen of fietsen maak je (on)bewust ook mentaal een proces door. De meegemaakte dingen krijgen een plaatsje en vraagstukken worden overdacht en opgelost. Probeer dagelijks dertig minuten te bewegen – bij voorkeur buiten – voor een dubbele boost van je gezondheid.

LEES OOK: Boost je gezondheid met het endocannabinoïden-systeem

Lichamelijke activiteiten verhogen ook de productie van endorfine in de hersenen. Dit hormoon heeft een positief effect op je humeur, waardoor je gelukkiger wordt en stress- en angstgevoelens afnemen. Bovendien kan je lichamelijke activiteiten zien as een vorm van fysieke meditatie; vaak helpt het om onbelangrijke irritaties te vergeten en je geest te trainen om in stressvolle situaties helder en rustig te blijven.

Gebruik dagelijks CBD

CBD-thee is een van de manieren waarop je CBD kan innemen. Water wordt goed opgenomen door het lichaam, en CBD daardoor dus ook. [Shutterstock/nirutti]

Dagelijks gebruik van CBD-supplementen helpt in veel gevallen het welzijn te ondersteunen en een optimale (fysieke) gezondheid te behouden. De structurele inname van CBD kan vaak helpen te ontspannen, beter te slapen en fris wakker te worden na een goede nacht slaap. Goed slapen is dan ook van levensbelang voor onze mentale toestand.

CBD kan dit omdat het bepaalde neurologische routes verbetert die negatieve deuren sluiten en positieve deuren openen. Er worden meer gelukshormonen aangemaakt bijvoorbeeld.

MEER LEZEN: 7 preventieve voordelen van CBD als voedingssupplement

Mediteren

Ten slotte tonen studies aan dat regelmatig mediteren – zelfs slechts 10 minuten per dag – kan helpen om gelukkiger en tevredener te zijn met je leven. Ook yoga is bij uitstek een goede activiteit om de geest te ontspannen. Drink genoeg en zorg voor een gehydrateerd lichaam.

Wanneer we zeggen ‘drink genoeg’, hebben we het natuurlijk over het drinken van water en (CBD)thee. Voldoende vocht innemen heeft bewezen gezondheidsvoordelen, waaronder het maximaliseren van fysieke prestaties en het verbeteren van de hersenfunctie en energieniveaus.

[Openingsfoto: Shutterstock/Subbotina Anna]
(advertenties)

Reacties