(advertenties)
(advertenties)
Een uitgebreide analyse van beschikbaar onderzoek bewijst dat cannabisgebruik in het verkeer niet leidt tot een verhoogd risico op ongelukken. Bovendien concluderen onderzoekers dat het THC-gehalte in het bloed niets zegt over de geschiktheid van een bestuurder om te rijden.

Cannabis in het verkeer

Cannabisgebruik is niet gelinkt aan een verhoogd risico op auto-ongelukken en andere incidenten met motorvoertuigen. Dit blijkt uit een meta-analyse van 24 studies, gepubliceerd in het vakblad Frontiers in Pharmacology.

Zij vonden dus geen reden om te concluderen dat cannabisgebruik leidt tot een verhoogd risico op ongelukken in het verkeer

Om tot deze conclusies te komen bekeken wetenschappers van de universiteit van Boekarest verschillende studies naar de link tussen cannabisgebruik in het verkeer en ‘ongewenste verkeersuitkomsten’. Hiermee bedoelen zij aanrijdingen, letsel of de dood als gevolg van het besturen van een voertuig onder invloed van wiet.

Geen negatieve invloed

De onderzoeksauteurs schrijven in hun conclusie: ‘Onze analyse suggereert dat het totale effect van het rijden onder invloed van cannabis op ongewenste verkeersuitkomsten, niet significant is.’ Zij vonden dus geen reden om te concluderen dat cannabisgebruik leidt tot een verhoogd risico op ongelukken in het verkeer. Hiermee bevestigen zij bevindingen uit eerdere onderzoeken op dit gebied.

De wetenschappers trekken echter wel in twijfel of het überhaupt gerechtvaardigd is weggebruikers aansprakelijk te stellen als zij positief testen op cannabisgebruik. Zij vinden dat het voorkomen van THC in je bloed bijvoorbeeld, niet bewijst in hoeverre je wel of niet geschikt bent te rijden:

Of je geschikt bent om te rijden of niet, is niet te bepalen aan de hand van het THC-gehalte in je bloed. [Afbeelding: shutterstock/NLshop]

‘Dat een bestuurder cannabis heeft gebruikt, wil nog niet zeggen dat die persoon een verhoogd risico loopt op ongelukken’, concluderen de onderzoekers. ‘Als cannabisgebruik wordt ontdekt zal dit moeten worden vergeleken met kwantitatieve data over cannabisgebruik; of er zal een klinische beoordeling van de bestuurder moeten volgen. Pas dán kun je iets zeggen over zijn of haar geschiktheid om een voertuig te besturen.’

Speekseltest

Het gebruik van cannabis in het verkeer is ook in Nederland al lange tijd onderwerp van discussie. In juli 2017 introduceerde de politie namelijk een speekseltest, waarmee weggebruikers voor het eerst langs de weg getest konden worden op drugsgebruik.

De test detecteert echter ook medicinaal gebruikte THC (en andere medicijnen), dus zorgde het gereedschap landelijk voor veel ophef. Bovendien blijkt de test erg gevoelig en te reageren op andere, niet-psychoactieve cannabinoïden.

Naast dat de speekseltest van de Nederlandse politie positief test bij extreem lage hoeveelheden THC, reageert het ook positief op andere níet-psychoactieve cannabinoïden.

Ook bestaat er twijfel over de validiteit van de test. Immers kan THC dagenlang in je speeksel te detecteren zijn, terwijl je wellicht niet meer onder invloed bent van de psychoactieve stof. Daarom wordt er momenteel hard gewerkt aan nieuwe regelgeving voor medicinaal gebruikers van wietolie en andere cannabis(-producten). Zodat patiënten niet langer de dupe hoeven te worden van dit omstreden middel.

[Openingsfoto: shutterstock/EpicStockMedia]
(advertenties)

Reacties