(advertenties)
(advertenties)

Veel mensen die beter willen slapen maar liever geen THC gebruiken wenden zich tot CBD. Maar recente studies geven aan dat CBD alertheid verhoogt. Is CBD dus wel een slaapmiddel? Wij zochten het uit.

Een van de meest gehoorde redenen om medicinale wiet te gebruiken is ‘een betere nachtrust’. Van cannabis is algemeen bekend dat het ontspant en inslapen vergemakkelijkt. Ook doorslapen gaat bij velen beter na een dosis wiet.

Dit weet de cannabisindustrie natuurlijk ook. Legaal verkrijgbare CBD-producten worden daarom niet zelden aangeprezen als slaapmiddel. Maar is dat wel terecht?


Cannabis als slaapmiddel

Even over cannabis als slaapmiddel. Diverse studies bevestigen dat slapeloosheid een van de belangrijkste redenen is voor medicinale wietconsumptie. In 2014 bijvoorbeeld toonde een patiëntenonderzoek – gepubliceerd in de Hawaii Journal of Medicine and Public Health – dat 45 procent van de deelnemers slapeloosheid bestrijdt met wiet.

Een andere enquête uit hetzelfde jaar – gepubliceerd in het International Journal of Drug Policy – ontdekte dat 57 procent van de consumenten de plant gebruikte om als hulpmiddel om beter te slapen.

LEES OOK: Onze beste publicaties over wiet als slaapmiddel

Hoe zit dat met CBD?  Dat lees je in het vervolg van dit artikel.


Studies concluderen: CBD kan je wakker houden

Hoewel veel patiënten zweren bij een dosis wiet om beter te slapen, zijn wetenschappers er nog niet over uit. Zoals vaak het geval is bij cannabisgeneeskunde schetst onderzoek tot nu toe een gecompliceerd en inconsistent beeld.

In 2004 publiceerde het Journal of Clinical Psychopharmacology een studie getiteld Effect of D-9-Tetrahydrocannabinol (THC) and Cannabidiol (CBD) on Nocturnal Sleep and Early Morning Behavior in Young Adults. De auteurs onderzochten de effecten van zowel THC als CBD op slaap en alertheid na ontwaken.

Er waren acht deelnemers en de onderzoekers ontwierpen het als ‘dubbelblind en placebo-gecontroleerd’. Hoewel de onderzoeksgroep heel klein was, is deze studie dus wel goed gecontroleerd. Deelnemers ontvingen verschillende doses THC, CBD of een combinatie van beide. De doses varieerden van 5 mg tot 15 mg van elke bestanddeel. Deelnemers kregen het ongeveer dertig minuten voor het slapengaan via een orale spray toegediend.

De auteurs hebben veel ontdekt. Ten eerste zorgden hogere doses THC niet per se voor een betere nachtrust. Het beïnvloedde wel alertheid na ontwaken. Zij zagen ook dat CBD in combinatie met THC slaap verstoort. Een spray met naast THC ook een hoge dosis CBD maakte dat deelnemers langer wakker lagen. Helaas heeft deze studie CBD niet als een op zichzelf staand slaapmiddel onderzocht.

“THC lijkt een kalmerend middel, terwijl CBD enkele oppeppende eigenschappen lijkt te hebben”

Op basis van de resultaten concludeert het artikel: “THC lijkt een kalmerend middel, terwijl CBD enkele oppeppende eigenschappen lijkt te hebben”. De auteurs beweerden ook dat CBD de sedatieve effecten van THC kan verminderen.

Een studie gepubliceerd in FEBS Letters (2006) bevestigt de gecompliceerde aard van CBD voor het slapen gaan. Het artikel rapporteerde de effecten van CBD op laboratoriumratten tijdens licht-aan en licht-uit-periodes. In de licht-aan-periodes werden de dieren alerter. Er werden geen veranderingen in de slaap waargenomen tijdens de donkere fase.

Vergelijken is ingewikkeld

Is CBD een slaapmiddel of maakt CBD op een andere manier dat je beter slaapt? Wij zochten het uit. [r.classen]

Slaap je vanwege THC of ​​slaap je vanwege CBD? Op dit moment zijn experts er niet over uit. Veel studies kijken weliswaar naar cannabis om te slapen, slechts weinigen onderzoeken de invloed van verschillende, afzonderlijke én gecombineerde doses cannabinoïden.

Bovendien denken onderzoekers dat de meeste (zo niet alle) cannabinoïden een bifasisch effect hebben. Dit houdt in dat een lage dosis bepaalde voordelen oplevert terwijl een hoge dosis juist nadelig werkt. Een lage dosis THC is bijvoorbeeld ontspannend en verlicht stress. Een te hoge dosis kan juist angst en paranoia veroorzaken. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor slapen.

Slaap je vanwege THC of ​​slaap je vanwege CBD? Op dit moment zijn experts er niet over uit.

Volgens het eerder genoemde onderzoek uit 2004 trad toename van waken alleen op bij de hogere dosis van 15 mg THC in combinatie met 15 mg CBD. De onderzoekers rapporteerden niet dezelfde resultaten met lagere doses THC:CBD, noch met THC alleen. Deze bevindingen suggereren dat CBD alertheid pas verhoogt vanaf een bepaalde dosis.

Zo gebruik je CBD om beter te slapen

Realistisch gezien is CBD ook geen slaapmiddel. Het bestanddeel blinkt wel uit als angstremmer, stressverlager en pijnstiller. CBD-consumenten nemen meestal driemaal daags een dosis en vermoeidheid overdag is zelden een bijwerking. Men meldt juist een positief en opgewekt gevoel.

Het is daarom veel aannemelijker dat beter slapen door CBD een gevolg is van de andere effecten. Ga maar na. Als je minder angst, stress en/of pijn ervaart slaap je beter. En als je beter slaapt stimuleer je een opwaartse spiraal die maakt dat jij je elke dag een stukje beter voelt.

Gebruik je CBD en slaap je sindsdien minder goed? Neem je laatste dosis dan eerder.

Gebruik je CBD en slaap je sindsdien minder goed? Neem je laatste dosis dan eerder. Bijvoorbeeld bij het avondeten en daarna niet meer. Of neem ’s avonds een kleinere dosis of een dosis met een lager percentage CBD.

Realiseer bovendien dat ieder mens anders is. Hierdoor werkt CBD bij iedereen net even anders. Er bestaat dus geen gebruiksvoorschrift die voor iedereen geldt. Het is een kwestie van uitproberen.

Wil je meer weten over CBD doseren en CBD bij slaap? Bekijk dan onderstaande artikelen.

 

[Openingsfoto: Shutterstock/1168group]
(advertenties)