(advertenties)
(advertenties)

Nachtelijke krampen in de benen; altijd onverwachts en enorm pijnlijk. Ze ontstaan door plotselinge spiercontractie (verkorting van de spieren) die we gewoonlijk ’s nachts ervaren en soms zelfs overdag.

Krampen in de benen worden gekenmerkt door strak staande spieren, ofwel spasmes. Deze spasmes kunnen soms erg pijnlijk zijn. De meeste duren een paar minuten, en soms volgen ze elkaar snel op. We hebben geen controle over deze spiertrekkingen, maar we kunnen de spieren wel masseren om de pijn te verminderen.

Hoewel krampen in de benen ook voorkomen bij het restless legs syndrome (RLS) of de ziekte van Willis-Ekbom, zijn ze allebei totaal verschillend van aard.

RLS veroorzaakt ongemakkelijke en onaangename sensaties zoals een prikkend gevoel in de benen en inwendige jeuk. Deze symptomen kunnen ervoor zorgen dat je de benen niet stil kunt houden en moet bewegen. RLS is niet pijnlijk, zoals dat voelt wanneer je kram in je benen hebt.

Wat veroorzaakt beenkrampen?

Krampen in je benen die zonder duidelijke reden lijken te beginnen, worden idiopathische beenkrampen genoemd. Er is geen geïdentificeerde oorzaak voor de kramp in de benen, maar door onderzoeken heeft men wel een idee waar de kramp vandaan komt. Enkele van deze bevindingen zijn:

  • Intens sporten: overmatige inspanning van onze spieren gedurende de dag kan deze krampen ’s nachts veroorzaken.
  • Het langdurig zitten of staan overdag, vaak met een verkeerde houding
  • Door sommige medicijnen
  • Zwangerschap
  • Alcoholisme
  • Neuromusculaire aandoeningen
  • Endocriene aandoeningen
  • Uitdroging
  • Platvoeten
  • Statines (medicijnen bij een hoog cholesterolgehalte)
  • Bèta-agonisten (luchtwegverwijders, ingezet bij COPD)
  • Diuretica (vocht afdrijvend, ook wel plaspillen genoemd)

 

Cannabis is ook een goed middel voor spierspasmen bij MS. [Foto: shutterstock/Pro_Stock]

Een andere studie zegt dat kramp in de benen ’s nachts meestal tijdens de wintermaanden voorkomt en minder in de zomer. Onderzoekers geloven dat dit te wijten is aan een gebrek aan vitamine D, doordat er minder zonlicht is. Vitamine D is gunstig voor onze zenuwen en in de wintermaanden is vitamine D in sommige landen moeilijk op te nemen buiten, omdat er minder zonuren zijn.

Zo kan je beenkrampen behandelen

Omdat een kramp in de benen én oncontroleerbaar én plotseling én voor korte periodes opkomt, is het een moeilijke aandoening om te behandelen. Wanneer je echter kramp in je benen hebt, kun je zeker wat dingen proberen om het optreden ervan te verminderen of zelf te voorkomen. We komen zometeen bij cannabis, maar hier krijg je alvast enkele adviezen waarmee je beenkrampen kan verminderen:

  1. Blijf gehydrateerd: veel water drinken is het beste wat we voor ons lichaam kunnen doen. We verliezen veel water gedurende de dag, vooral als we een actieve levensstijl hebben. En ook ’s nachts zweet je het nodige uit. Het is essentieel om veel water te drinken, zodat we ons vochtgehalte aanvullen. Het is belangrijk op te merken dat een lichaam dat uitgedroogd is, meer kwetsbare spieren heeft en deze dus sneller zullen verkrampen. Drink tussen de 1,5 en 2 liter per dag.
  2. Rekken en strekken: dit is van vitaal belang voor je lichaam en je geest. Yoga is daar een goed voorbeeld van. Als je last hebt van een kramp in je benen, strek ze dan meteen en wrijf zachtjes over de verkrampte spier. Dit zal de pijn verlichten en hopelijk de tijdsduur verkorten.
  3. Neem extra magnesium: dit is een cruciale voedingsstof voor de spieren en zenuwen. B-vitamines houden de zenuwen en cellen gezond. Je kunt deze via een supplement aan je dieet toevoegen. Onderzoekers hebben ontdekt dat het ontstaan van krampen meer te maken heeft met hoe de zenuwen eraan toe zijn dan met onze spieren. Dus deze supplementen kunnen echt helpen met het verminderen van het risico op kramp in de benen.
  4. Gebruik medicatie alleen wanneer je last hebt van aanhoudende krampen: het is belangrijk om niet te veel afhankelijk te zijn van dit soort medicijnen, omdat langdurig gebruik onze nieren kan schaden.

Medicinale cannabis bij beenkramp

In de afgelopen jaren zijn steeds meer mensen gebruik gaan maken van de geneeskrachtige eigenschappen van cannabis. Dat komt omdat de werking van cannabis heel divers is waardoor ze vele verschillende heilzame krachten heeft.

Inmiddels is mede hierdoor bewezen dat cannabis enkele fysieke kwalen kan behandelen zoals bijvoorbeeld spasmes.

Het met cannabis behandelen van krampen en spasmen in de spieren werkt voorkomend, maar ook herstellend. Omdat het klinisch bewezen is dat cannabis ontstekingsremmende eigenschappen heeft, helpt het ook bij het herstellen van de spieren na kramp. De weefsels van de spier verslechteren namelijk door het verkrampen en dus overmatig samentrekken.

Receptoren van het ECS zijn door het hele lichaam terug te vinden. en werken samen met de cannabinoïden in cannabis.

De spierweefsels strekken zich en worden vervolgens onmiddellijk hard en gespannen. Zodra dit gebeurt, zal ons immuunsysteem in actie komen. Het endocannabinoïde systeem (ECS), dat direct invloed heeft op ons immuunsysteem, is door het gebruik van mediwiet (meer) in balans, dus werkt het immuunsysteem beter.

Cannabinoïden zijn chemische stoffen die in het menselijk lichaam voorkomen, maar ook in de cannabisplant. Ze communiceren als het ware met elkaar en sturen signalen naar de hersenen en neuronreceptoren om het genezingsproces te vergroten. Deze uitwerking zal resulteren in een positieve reactie van het lichaam om letterlijk de spanning los te laten. Hierdoor kunnen spieren zich ontspannen.

Er zijn verschillende soorten cannabis die je in kunt zetten wanneer je te maken hebt met deze nare krampen. We noemen er een paar:

  • Stephen Hawking’s Kush: ideaal om te gebruiken voor een intensieve training.
  • CBD Critical: deze soort is ideaal voor mensen die moeite hebben met slapen.
  • Cali Big Bud: deze wordt meestal gebruikt door de meer ervaren gebruikers vanwege zijn sterke uitwerking.
  • Pure OG Budder: Dit biedt verlichting en geeft een euforisch gevoel. Deze strain staat ook bekend om zijn lange-termijn effecten.
  • Irene Kush: Geeft onmiddellijke verlichting van de pijn, al door slechts een trekje van een joint te nemen.
  • Blue Blood: staat erom bekend dat spierkrampen voorkomen worden. Dit kan ook effectief zijn bij de behandeling van vrouwen die aan ernstige PMS lijden.

 

In het algemeen geldt dat indica-soorten of indica dominante hybriden goed in staat blijken te zijn om spieren te ontspannen. Deze soorten bevatten doorgaans ook wat meer CBD waardoor de ontstekingsremmende eigenschappen toenemen.

[Openingsfoto: Shutterstock/Staras]
(advertenties)

Reacties