(advertenties)
(advertentie)

Er zijn miljoenen Instagram-foto’s die CBD taggen. Volgens onderzoek is CBD momenteel zelfs het populairste gezondheidsproduct op social media. Maar is dat wel positief?

Social media is een hotspot voor wellness-trends en aanbevelingen door zogenaamde influencers. Die taggen er lustig op los om producten als make-up en kleding onder de aandacht te brengen. Maar het type product verandert.

Volgens onderzoek door Babylon Health stoot de CBD-markt producten als make-up en kleding van de eerste plaatst. Er zijn nu zelfs meer dan 8 miljoen Instagram-posts met #CBD erin. Daarboven staan alleen nog mindfullness en meditation, wat natuurlijk geen producten zijn maar levensstijlen.

Claims overtreffen wetenschap

De analyse van Babylon Health laat ook zien dat er meer dan 500.000 wetenschappelijke artikelen zijn over CBD op Google Scholar. Dit maakt CBD één van de best onderzochte wellness-trends op sociale media.

Desondanks moeten gebruikers voorzichtig zijn bij het kopen van CBD-producten. Vooral producenten die veel adverteren op social media. Want hoewel Instagram prima is voor het adverteren van make-up, kleding en andere soorten producten, hebben we het bij CBD wél over een gezondheidsproduct met hoge medicinale waarde. Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld mascara of lippenstift.

Bovendien zijn er best veel bedrijven in de CBD-industrie die willen profiteren van het veelbelovende onderzoek naar CBD, in combinatie met het feit dat veel mensen dit bestanddeel nog niet begrijpen. Een verschijnsel dat werd benadrukt tijdens een influencer-paneldiscussie op een sport- en voedingsbeurs in San Diego.

“Er ontstaat een groot probleem als claims [op social media] de wetenschap gaan overtreffen. Dat gebeurt als bedrijven meer uitgeven aan hun sociale media-kant dan aan de feitelijke wetenschap achter hun producten”, waarschuwt drs. Shawn Arent tijdens de bijeenkomst.

Influencers en CBD

Er zijn tegenwoordig honderden CBD-producten verkrijgbaar. Welke kies je? De artikelen onderaan helpen je op weg. [Kimberly Boyles]

Een ander fenomeen op social media zijn influencers ofwel beïnvloeders. Dit zijn bekende mensen die worden betaald voor het onder de aandacht brengen van producten. Vaak is onduidelijk of de beïnvloeder die producten ook écht zelf gebruikt.

Dat maakt niet zoveel uit bij schoonheidsproducten. Maar wel bij CBD. Er kunnen misvattingen ontstaan die mensen hun gezondheid op het spel zetten. Het is bijvoorbeeld geen uitzondering dat velen denken dat CBD kanker geneest en een depressie als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.

Het klopt dat alle signalen vanuit de wetenschap en anekdotisch bewijs enorm veelbelovend zijn. Maar dergelijke claims zijn nu nog te voorbarig. Onderzoek naar CBD en andere cannabinoïden bevindt zich namelijk nog in de beginfase.

Doe je eigen onderzoek

CBD is een bestanddeel in cannabis met een groot medisch potentieel. Het kan bij velen een rol spelen bij uiteenlopende gezondheidsklachten. Maar zoals we al opmerkten moet er nog heel veel worden onderzocht. Bovendien komt veel kennis uit studies in laboratoria en op proefdieren. Er zijn nog vele klinische studies nodig (met personen) om te kijken of alle studieresultaten ook écht voor mensen gelden.

Welke aandoening je ook wilt behandelen met CBD, doe eerst je eigen onderzoek.

Welke aandoening je ook wilt behandelen met CBD, doe eerst je eigen onderzoek. Lees je in, maak kennis met de terminologie, leer hoe je een CBD-etiket leest en bekijk of een aanbieder betrouwbaar is voordat je er koopt.

Consumenten moeten nu eenmaal enige voorzichtigheid betrachten bij het kopen van CBD-producten. Vooral producten die veel worden geadverteerd op sociale media. De artikelen hieronder helpen je hierbij:

 

[Openingsfoto: Shutterstock/ishironeko, bewerkt door MWS]