(advertenties)
(advertenties)

Mediwiet-expert Hidde Siers adviseert patiënten, politici en andere betrokkenen over de wonderbaarlijke potentie van medicinale cannabis. Ook reist hij de wereld over om zijn netwerk te vergroten en nieuwe kennis te vergaren. In deze nieuwe reeks verslagen lees je over zijn avonturen in Canada, waar cannabis inmiddels legaal is en wetenschappelijk onderzoek naar de plant hoogtij viert.

In mijn vorige artikel schreef ik over mijn eerste ervaringen tijdens mijn laatste reis naar het legale cannabis-land Canada. Zoals beloofd neem ik jullie in dit artikel mee naar de Lift&co beurs in Toronto.

Bij binnenkomst in het beursgebouw werd mij al direct duidelijk dat ik op een andere beurs was beland dan ik in Europa gewend ben. In tegenstelling tot Europese beurzen kwam ik bijvoorbeeld niet binnen in een walm van cannabis-rook. Wat ik bij binnenkomst wel direct zag waren grote banners van de bekende Licensed Producers zoals Aurora en Tweed. Dat het deze bedrijven niet aan geld ontbreekt lieten hun stands duidelijk zien.

Omzetten en winstmarges

De eerste gesprekken die ik had waren met vertegenwoordigers van deze bedrijven. Al snel in het gesprek werd duidelijk waarvoor zij in de markt zitten: geld. Hoe graag ik ook meer wilde weten over hun kweekmethoden, hun producten en de resultaten die patiënten hier mee behaalden, de vertegenwoordigers wisten het gesprek steeds om te buigen richting omzetten, winstmarges en marketingstrategieën.

Omdat ik veel geïnteresseerder ben in onderwerpen die niet over geld maar over de mooiste plant ter wereld gaan, begon mijn dag zodoende enigszins teleurstellend.

Geen van de grote bedrijven hadden voorbeelden van hun eindproducten en geen van deze bedrijven leek erg geïnteresseerd om hierover in gesprek te gaan.

Craft growers

Toen ik mijn ronde langs de stands vervolgde werd ik gelukkig steeds enthousiaster. Ik kwam namelijk in gesprek met verschillende craft growers. Craft growers zijn relatief kleine kwekers (tot maximaal 1000m2) die vaak al bezig waren met cannabis voordat er überhaupt over legalisering werd gesproken. Het waren ook deze craft growers die mijn dag helemaal goed maakten.

Een van de eerste craft growers die ik sprak was het bedrijf ‘7 Oaks’. Bij 7 Oaks kweken ze op dit moment drie verschillende cannabissoorten; de Shishkaberry, de Cold Creek Kush en de Ultra Sour. Alle drie zijn THC-dominant en hebben THC percentages tussen de 10 procent (shishkaberry) en de 20 procent (de Ultra Sour). In de afgelopen jaren was het hun voornaamste doel om de THC percentages in hun soorten zo stabiel mogelijk te krijgen.

Inmiddels lijken ze dit, door het aanpassen van hun kweekmethoden, goed onder controle te hebben. Waar Bedrocan afwijkingen mag hebben van 20% op de gedeclareerde waarde, wijken de percentages bij 7 Oaks minder dan 3% af van de geafficheerde waardes.

Doordat we binnen growshop Plantarium (waar ik werk) en het Informatiecentrum Medicinale Cannabis inmiddels ook een groot aantal cannabinoïde-analyses hebben laten doen, was ik benieuwd hoe ze deze stabiliteit konden garanderen.

In onze ervaring is het namelijk zo dat er behoorlijke verschillen zitten tussen cannabis-bloemen hoger in de plant en de bloemen die zich op een lager deel ontwikkeld hebben. Het antwoord hierop was vrij simpel: zij verkopen alleen de bloemen die zich in de bovenste 33 procent van de plant hebben ontwikkeld. Deze bloemen hebben gedurende de bloei het maximale licht ontvangen en leveren zodoende een hoger THC-percentage af dan de lager groeiende bloemen.

Een probleem voor de craft growers is dat zij op dit moment niet direct aan consumenten of winkels mogen leveren. Zij kunnen hun cannabis enkel verkopen via licensed producers. Ofwel producenten met een licentie om cannabisproducten te mogen maken. Ik hoop van harte dat dit systeem in de toekomst wordt aangepast. Licensed Producers maken nu namelijk sier met producten waar zij zelf niets mee te maken hebben.

Tijdens de vele gesprekken met craft growers ontdekte ik een groot verschil tussen hen en de licensed producers. Het ging deze kwekers niet om veel cannabis of veel geld, het ging hen om kwaliteit, smaak en de liefde voor de plant.

Verpakkingen van cannabisproducten

Naast de cannabis-kwekers waren er ook een groot aantal bedrijven aanwezig die zich richten op kindveilige verpakkingen. In het Nederlandse kweekexperiment is dit ook een hot topic. Het is, in de visie van overheden, uiterst belangrijk om onze kinderen te beschermen tegen één van de veiligste stoffen die de mens kan tegenkomen. Verpakkingsfabrikanten spelen hier goed op in. Zo zijn er kindveilige grip-bags tot prachtig vormgegeven med-tainers.

Bij verschillende stands zag ik daarnaast prachtige producten om je cannabis te ‘showen’. Aangezien cannabis alleen in gesloten verpakkingen mag worden gekocht, kunnen veel klanten het product niet eerst zien en ruiken voordat zij dit aanschaffen. Inmiddels zijn daar prachtige oplossingen voor bedacht.

De mooi vormgegeven bakjes hebben, zonder uitzondering, allemaal een vergrootglas in hun deksel. Op deze manier kun je rustig bekijken hoe de bloem eruit ziet. Eén van deze bedrijven bood zelfs producten aan waar je, door een plastic kapje weg te draaien, het product ook kan ruiken. Op deze manier wordt een hygiënische oplossing aangeboden voor het beoordelen van je toekomstige aankoop.

Extracten

Verder lopend over de beurs viel het mij op dat er vrijwel geen CBD-bedrijven met een stand stonden. Ik had, gezien de wereldwijde populariteit van CBD, verwacht dat deze in overvloed aanwezig waren. Voor zo ver ik heb gezien stond alleen het bedrijf Cibdol met een eigen CBD-stand. Maar ook zij verkochten geen CBD olie tijdens de beurs.

Extractie-bedrijven waren daarentegen wel in grote getale aanwezig op de beurs. Dat ze in Noord-Amerika gek zijn op cannabis-extracten wist ik wel. Hoe gek ze er op zijn ontdekte ik toen ik de Maple Budder Boys ontmoette. Twee enthousiastelingen die zich al jaren enkel bezighouden met het maken van extracten.

In mijn volgende artikel zal ik uitgebreider ingaan op het werk van deze medicinale extractie-experts.

(advertenties)