(advertenties)
(advertenties)

De consumptie van visolie als voedingssupplement is de laatste jaren enorm gestegen. En terecht. Visolie is rijk aan omega-3-vetzuren en die zijn supergezond. Er zitten ook enkele nadelen aan visolie. Is hennepzaadolie een beter alternatief? Dat ontdek je hier.

Omega-3-vetzuren zijn verschillende essentiële vetzuren die onze cellen soepel houden. Ons lichaam bestaat uit ongeveer 60 biljoen cellen die allemaal belangrijke taken uitvoeren. Hoe beter jouw cellen functioneren, hoe gezonder je bent.

Essentiële vetzuren zijn de vetten die je lichaam nodig heeft, maar niet zelf aanmaakt. We moeten ze dus via voeding binnenkrijgen. Er zijn drie belangrijke omega-3 vetzuren: ALA, DHA en EPA. Hiervan zijn DHA en EPA het belangrijkste voor de gezondheid.

Vette vis is een goede bron van deze omega-3-verzuren. Maar om voldoende binnen te krijgen zou je twee keer per week verse vis moeten eten. En dat doen maar weinig mensen. Gelukkig zijn er enkele supplementen op de markt.

Gezondheidsvoordelen van omega-3

Je gezondheid is je grootste goed. Omega-3 draagt bij aan een goede gezondheid. [Evgeny Atamanenko]

Een van die supplementen is visolie. Deze olie (ook wel levertraan genoemd) wordt verkocht in capsules of als olie die je op een theelepeltje inneemt. Visolie is een populaire manier om voldoende omega-3-vetzuren in te nemen. En dat levert allerlei gezondheidsvoordelen op. De belangrijkste 14 noemen we hieronder, inclusief links naar wetenschappelijke bronnen.

  1. Vermindert risico op hart- en vaatziektes – Omega-3 verhoogt het goede HDL-cholesterol wat dient als een soort schoonmaakmiddel voor bloedvaten. Ook gaat het bloedproppen (trombose) tegen en verlaagt het de bloeddruk als die te hoog is.
  2. Omega-3 is ontstekingsremmend – Er is een link tussen het innemen van extra omega-3 en het remmen van ontstekingen.
  3. Sterkere botten en gewrichten – Omega-3 verbetert de hoeveelheid calcium in de botten waardoor de kans op osteoporose afneemt.
  4. Afname van angststoornissen en depressiesStudies tonen dat mensen die voldoende omega-3 binnenkrijgen minder vaak angstig of depressief zijn.
  5. Kleinere kans op Alzheimer – Ouder worden gaat gepaard met een afname van hersencapaciteit en een hoger risico op mentale ouderdomsziektes zoals Alzheimer. Het risico hierop neemt af door een hogere inname van omega-3. 
  6. Omega-3 verkleint de kans op postnatale depressies – Voldoende omega-3 tijdens de zwangerschap is goed voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind en verkleint de kans op een postnatale depressie bij de moeder.
  7. Verlicht menstruatiepijn – Meerdere studies tonen dat vrouwen die omega-3-supplementen gebruiken minder last hebben van menstruatiepijn.
  8. Verbetert de slaap – Studies met zowel kinderen als volwassenen tonen dat omega-3-supplementen de lengte en kwaliteit van de slaap verbeteren. 
  9. Goed voor de huid – Vetzuren in omega-3 dragen bij aan een goede huidstructuur. Met name DHA helpt om alle celmembranen gezond te houden. Hierdoor blijft de huid langer mooi.
  10. Beter zicht met omega-3 – DHA in omega-3 is ook een belangrijke bouwsteen voor de hersenen en het netvlies in de ogen.
  11. Omega-3 tegen astma – Het risico op de chronische longaandoening astma neemt af bij kinderen en jongvolwassenen.
  12. Vermindert de kans op bepaalde vormen van kanker – Onderzoek suggereert dat mensen die voldoende omega-3 binnenkrijgen tot 55 procent minder kans hebben op darmkanker. Andere onderzoeken suggereren dat voldoende omega-3 het risico op prostaatkanker bij mannen en borstkanker bij vrouwen vermindert.
  13. Verminderde kans op auto-immuunziektenStudies tonen dat voldoende omega-3 tijdens de eerste levensjaren de kans op auto-immuunziekten zoals diabetes type 1, maar ook multiple sclerose, vermindert.
  14. Slanker met omega-3 – Omega-3 verbetert de spijsvertering. Ook gaat het lichaam beter presteren waardoor het makkelijker overtollig lichaamsvet verbrandt.

Nadelen van visolie

By natali_ploskaya

 

Zoals gezegd is visolie een goede bron van omega-3. Er zitten helaas een paar nadelen aan. Bijwerkingen geassocieerd met visolie zijn buikpijn, misselijkheid en brandend maagzuur. Om nog maar te zwijgen over de gênante ‘visvoer’ die een visachtige nasmaak oproept.

Visolie is ook gevoelig voor oxidatie door vrije radicalen. Dit betekent dat visolie snel bederft. Veel merken leveren visolie met antioxidantbescherming. Toch is er een groot risico dat je ranzige visolie neemt.

Een ander probleem is dat je niet altijd krijgt wat er op het etiket staat. Niet alle vetzuren zitten erin, of niet in de vermelde hoeveelheid. De olie is niet voldoende gezuiverd of de vis was niet vers. Ook wordt visolie niet altijd goed verpakt. Er zijn gevallen bekend van leveranciers die schuldig waren aan verkeerd etiketteren.

Ook kan vis dat niet volgens allerlei richtlijnen wordt gevangen (zoals MSC-keurmerk) te veel giftige stoffen, zware metalen en plastic deeltjes bevatten. Van bepaalde vissen is aangetoond dat ze kwik en andere zware metalen evenals verontreinigende stoffen bevatten. Dit zijn geen dingen die je wilt consumeren.

Het alternatief: hennepolie

Wat veel mensen niet weten is dat hennepolie (hennepzaadolie) een bijzonder rijke bron van omega-3-vetzuren is. Bovendien biedt deze plantaardige bron allerlei andere gezonde voedingsstoffen en mineralen zoals ijzer, magnesium en calcium. Tevens bevat het terpenen, die je niet uit visolie krijgt. En hennepolie bevat omega-3 stearidonzuur (SDA); een enorm essentieel vetzuur dat door het lichaam wordt omgezet in EPA.

Hennepzaadolie is de meest complete bron
van essentiële vetzuren

Naast omega-3 zit hennepolie vol met andere essentiële vetzuren. Het bevat bijna 85% van alle essentiële vetzuren die je nodig hebt. Dit maakt hennepolie tot de meest complete bron van essentiële vetzuren. Hennepolie bevat ook veel minder verzadigde vetzuren en wordt gemakkelijker door het lichaam verteerd.

Dat is niet alles. Hennepolie bezit gigantisch veel antioxidanten, bioactieve enzymen en het hoogste fenolgehalte dat in plantaardige oliën wordt aangetroffen. Fenolische verbindingen uit de natuur kunnen het risico op kanker verminderen, ontstekingen stoppen en vrije radicalen bestrijden. Daarnaast heeft de olie veel vitaminen en zelfs bijna alle B-vitaminen.

Hennepzaadolie [foto: kostrez/Shutterstock]

Ten slotte is hennepolie niet alleen een geweldige bron van omega-3-vetzuren, maar het heeft ook de ideale omega-6 tot omega-3-verhouding. Omega-6 is ook een essentieel vetzuur. Ons lichaam neemt omega-3 en -6-vetzuren het beste op als die in een bepaalde verhouding worden ingenomen. Die verhouding is 3:1. Dus drie delen omega-6 en een deel omega-3.

Hennepzaadolie heeft geen bijwerkingen. Het is niet alleen veiliger dan visolie, het is ook veiliger voor het milieu. Voor hennepzaadolie is geen intensieve visvangst nodig en het verstoort geen ecosystemen. Hennepplanten zijn enorm goed voor het bodemleven en gaan broeikasgassen tegen.

Dus wil jij op een eenvoudige manier een flinke dosis gezondheid toevoegen aan je dagelijkse routine? Haal dan een fles hennepzaadolie. Het smaakt heerlijk nootachtig, bevat geen THC dus je wordt er niet high van, maar wel heel gezond!

[Openingsfoto: Shutterstock/New Africa]
(advertenties)