(advertenties)
(advertenties)

Je kan vandaag de dag uit enorm veel wietsoorten kiezen. In de basis zijn al die soorten terug te leiden naar twee categorieën, twee oersoorten. Dit zijn indica en sativa. Ze verschillen in uiterlijk, maar ook de uitwerking op ons lichaam is anders. Lees hier waarom sativa’s vaak beter werken bij angst dan indica’s.

Niet iedereen is hetzelfde. Zo blijkt ook als mensen opzoek gaan naar hun ideale wietsoort voor recreatief of medicinaal gebruik. Verschillende wietsoorten trekken verschillende mensen aan vanwege verschillende redenen. Terpenen spelen daarbij een grote rol. Wat de een lekker vindt ruiken en smaken, vindt de ander juist smerig. Over smaak valt niet te twisten.

Ook kunnen de effecten van wiet per persoon sterk verschillen. Wat voor de één een goed slaapmiddel is, houdt de ander juist wakker. Gelukkig is het mogelijk om in grote lijnen de effecten van wiet te voorspellen. Dat is zelfs heel eenvoudig, als je de verschillen kent tussen indica en sativa.

Indica en satvia

Indica versus sativa. De verschillen tussen deze twee oersoorten zijn al jaren onderwerp van gesprek onder recreatieve wietgebruikers. Wil je ontspanning op de bank, een vreetkick en heerlijk slapen? Dan kies je voor indica. Wil je een actieve high, een boost in je creativiteit of een lachkick? Dan kies je voor een sativa. Wil je iets er tussenin? Dan zijn er nog honderden zogenaamde ‘hybriden’ waar je uit kan kiezen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De recreatieve verschillen tussen indica en sativa in één beeld. [Foto: sensiseeds]

Dit geldt natuurlijk ook voor medicinaal gebruik. Indica’s werken vooral spierontspannend, pijnstillend, ontstekingsremmend en ze bevorderen slaap. Sativa’s bevorderen focus, stimuleren eetlust, geven energie en verbeteren je stemming.

Hoewel beide ook in staat zijn om gevoelens van stress, angst en depressie te remmen, neigen veel mensen bij dergelijke klachten naar een sativa. Dat zit zo.

Indica of sativa bij angst?

Bij sommige mensen kan een pure indica ook gevoelens van onrust geven in plaats van rust en kalmte. Zeker als iemand een zware indica-soort neemt en iets te veel binnenkrijgt.

Dit kan zorgen voor een overweldigend effect waarbij iemand diep in zijn hoofd komt en daar even geen uitweg in ziet. Zo’n ervaring kan emoties teweegbrengen, waar je misschien niet klaar voor bent. Dit kan ook gepaard gaan met gevoelens van angst. Zeker als je op dat moment al kampt met angstgevoelens die niets met cannabis hebben te maken. Een totaal averechts effect dus.

Pure indica’s zijn echte medicijnen; dat staat buiten kijf. Maar dat geldt
niet voor elke situatie.

Pure indica’s zijn echte medicijnen; dat staat buiten kijf. Maar dat geldt niet voor elke situatie. Veel mensen vinden juist dat het cerebrale, maar toch heldere gevoel van een hoogvliegende sativa een mentale boost geeft en angsten remt. Dit zijn effecten die direct bijdragen aan een betere stemming.

Het is daarom dat veel mensen met heftige psychische klachten – zoals PTSS – zweren bij een pure sativa of sativa dominante soort.

Goed doseren

Ieder mens is anders. Je zal voor jezelf moeten uitzoeken wat het beste werkt. [Foto: shutterstock/Djelen]

De oplossing voor wiet bij angst zal voor de meesten ergens in het midden liggen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat talloze veredelaars zich wereldwijd ingespannen om hybriden te ontwikkelen met zowel indica- als sativa-eigenschappen, speciaal voor mensen die paniek ervaren of de zich vaak angstig voelen.

MEER LEZEN: Wiet bij paniekstoornis • krijg weer grip op je angsten

Zoek je een wietsoort tegen angst? Dan zal je moeten experimenteren. Probeer eens een sativa dominante soort. En als dat niet werkt, probeer je een indica dominante soort. Experimenteer met verschillende soorten en verschillende verhoudingen totdat je er een vindt die goed werkt. Sativa ligt voor de hand, maar je zal niet de eerste zijn die uitkomt bij een wietsoort die niet te boek staat als ‘perfect bij angst’.

Het allerbelangrijkste tijdens deze zoektocht is dat je goed doseert. Begin altijd met een lage dosering. Neem maximaal twee trekjes van een joint of (nog beter) verdamper. Begin met één druppel wietolie voor het slapen. Of neem een paar slokken wietthee. Neem de tijd om het effect te beoordelen en verhoog de dosis alleen als dat nodig is. Meer weten over goed doseren? Klik dan hier.

[Openingsfoto: Shutterstock/Joshua Resnick]
(advertenties)