(advertenties)
(advertenties)

Iedereen die langdurig cannabis gebruikt, of dat nu recreatief of medicinaal is, weet wat er gebeurt als je stopt. Dan veranderen je dromen. Geen heftige ontwenningsverschijnsel dus, maar wel iets om eens nader te bekijken.

Veel mensen die voor langere tijd (medicinale) wiet gebruiken, ervaren dat ze ’s nachts minder dromen. Wanneer iemand stopt met wiet, komen de dromen terug. Voor een korte periode zijn ze vaak veel levendiger, soms lucide. Dit houdt in dat iemand zich tijdens het slapen bewust is van het feit dat hij of zij droomt. Dit hoeft overigens helemaal niet te gebeuren, maar het verschijnsel wordt dermate vaak gemeld, dat het loont er eens in te duiken.

Bovendien zijn er onderzoeken die verbanden tussen cannabis en dromen leggen. Echter zijn er meer studies nodig om een ​​duidelijk verband tussen beide te bevestigen. Voor nu is het de moeite waard om te onderzoeken hoe cannabisgebruik bij iedereen uniek en persoonlijk de droomcycli beïnvloedt.

Waarom dromen we?

Wat veroorzaakt dromen en waarom dromen we? Laten we daarmee beginnen. Dromen komen voor tijdens een specifieke slaapcyclus die bekend staat als REM. Dit staat voor ‘rapid eye movement’ ofwel snelle oogbeweging. Deze fase begint ongeveer na 90 minuten slaap en wordt gekenmerkt door snelle oogbeweging. De neurotransmitter acetylcholinee activeert de REM-slaap evenals chemische activiteiten in de hersenstam. De tijdelijke afwezigheid van neurotransmitters zoals histamine, serotonine en norepinefrine zin ook kenmerkend voor de REM-slaap.

Hoewel droombeelden kunnen worden toegeschreven aan deze neurale activiteit, proberen onderzoekers nog steeds precies vast te stellen waarom onze hersenen deze schijnbaar willekeurige interne beelden creëren. Sommigen geloven dat het gaat om het behoud van het geheugen. Anderen zeggen dat ze ontstaan door emotionele verwerking en nodig zijn voor probleemoplossing. Een enkeling vindt dromen zelfs ‘zinloos’.

Wat de reden van dromen ook is, we brengen ongeveer 20 procent van onze slaap door in deze cyclus. Dit zorgt voor vragen over het belang ervan en of stoffen zoals cannabis invloed kunnen hebben op de intensiteit, frequentie en duur ervan.

Wiet en de REM-rebound-theorie

Cannabis remt mogelijk de REM-slaap [Shutterstock/Julia Raketic]

Zoals we in de intro al schreven, ervaren mensen die langdurig wiet gebruiken en daarmee stoppen, veranderingen in hun droombeleving. Stel, een frequent cannabisgebruiker last een tolerantie-onderbreking in van drie weken. Normaal gesproken heeft deze persoon geen herinneringen aan dromen. Maar nadat deze mensen een paar dagen geen cannabis gebruiken, ontstaan juist levendige dromen die na ontwaken als herinnering zijn opgeslagen. Hoe kan dit?

Een recensie uit 2008 bracht cannabisgebruik in verband met een verminderde REM-slaap. Logisch gezien zou dat betekenen dat onthouding van cannabis leidt tot een zogenaamde “REM-rebound”. Oftewel een plotselinge toename van de REM-slaap en dromen. Dit rebound-fenomeen werd waargenomen tijdens een slaaponderzoek uit 1975 en opnieuw in een PSG-studie in 2008.

In een ander klein onderzoek uit 2004 werd een afgenomen REM-slaap vastgesteld bij personen die 15 mg THC kregen toegediend en bij mensen die een combinatie THC en CBD kregen. De effecten van stoppen met cannabis werden helaas niet geregistreerd.

Hoewel er meer onderzoek nodig is om de link tussen cannabis en onze REM-slaap écht te onderbouwen, lijkt de rebound-theorie de verklaring voor het feit dat sommige mensen intenser dromen na het stoppen met cannabis.

Slapeloosheid, PTSS en nachtmerries

Hoewel REM-cycli geassocieerd zijn met het herstellen van ons brein en geheugenbehoud, is er één therapeutisch voordeel wat betreft de onderdrukking van dromen tijdens cannabisgebruik: je hebt minder last van nachtmerries.

Nachtmerries zijn een veelvoorkomend symptoom bij posttraumatische stressstoornissen (PTSS) en andere angststoornissen. Ze kunnen een behoorlijk negatieve invloed hebben op het slaappatroon en daardoor dus noodzakelijke nachtrust. Cannabis en haar droom-dempende effecten kunnen helpen.

In een recensie over de wietsoort Northern Lights schreef iemand:

“Ik heb last van PTSS en kreeg van mijn arts het advies om deze soort te proberen. Ik had ineens geen last meer van mijn stoornis en sliep eindelijk voor het eerst in zes maanden zonder nachtmerries.”

En een Blackberry Kush-recensent zei:

“Ik heb veel last van nachtmerries met flashbacks en deze wietsoort houdt ze ofwel weg, of zorgt ervoor dat ik ze niet kan herinneren als ik wakker word. Eindelijk slaap ik weer ongeveer 8 uur per nacht.”

Ongeacht of nachtmerries het probleem zijn, mensen die lijden aan slapeloosheid, ervaren een goede nachtrust wanneer zij cannabis gebruiken. Het is bekend dat wiet ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt, een langere slaap bevordert en helpt bij het oplossen van slaap gerelateerde problemen met de ademhaling, zoals slaapapneu.

LEES OOK: Wietolie tegen slaapproblemen • cannabis om te slapen

Dan hebben we nog een andere belangrijke vraag: doen we ons lichaam schade aan door de REM-slaap regelmatig te onderdrukken?

Northern Lights. “Ik sliep eindelijk voor het eerst in zes maanden zonder nachtmerries.” [Foto: Sensi Seeds]

Negatieve gevolgen van REM-onderdrukking

Ondanks de theorieën die bestaan over het belang van de REM-slaap bij het verwerken van informatie en emoties, lijkt een gebrek aan de REM-slaap weinig invloed te hebben. We merken er dus nauwelijks iets van als we wakker zijn. Studies met EEG-opnamen tonen zelfs aan dat een minimale REM-slaap geen duidelijke nadelige effecten opleverde bij de proefpersonen, tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse bezigheden.

Dit is echter niet het geval als het gaat om de diepe slaapcycli. Hoewel het erop lijkt dat we prima kunnen overleven zonder REM, zijn andere slaapcycli noodzakelijk voor onze gezondheid. Van antidepressiva is bijvoorbeeld ook bekend dat het REM-slaap onderdrukt, maar het dagelijks gebruik van SSRI’s veroorzaakt geen neerwaartse cognitieve vaardigheden bij deze gebruikersgroep.

Toch zijn er ook onderzoeken die beweren dat onze cognitieve vaardigheden niet volledig onaangetast blijven door met structureel minder REM-slaap. Onderzoek heeft een verband gelegd tussen de REM-slaap en het opnemen van informatie. Ook heeft het invloed op onze behendigheid tijdens het aanleren van nieuwe vaardigheden. Een verminderde REM-slaap kan leiden tot een aantal cognitieve stoornissen, vooral bij jongere hersenen die nog in ontwikkeling zijn. Of dit ook geldt voor cannabis, is niet bekend.

Cannabis en slapen

Al met al melden mensen wereldwijd dat cannabis geweldige helende eigenschappen heeft voor hen die lijden aan slaapstoornissen. Het kan dus de moeite lonen om het te proberen. Breng je arts wel altijd op de hoogte als je wiet medicinaal gebruikt om te slapen en let goed op hoe het lichaam en geest beïnvloedt. Je zou bijvoorbeeld tijdelijk een slaapdagboekje bij kunnen houden met de volgende informatie:

  • Hoe ging het inslapen?
  • Aantal uren slaap
  • Droomintensiteit
  • Algeheel welbevinden in de ochtend

Als je besluit om tijdelijk te stoppen met cannabis om bijvoorbeeld de REM-slaap in te halen, dan weet je nu ook wat je kunt verwachten en waar dat waarschijnlijk aan ligt. Wie weet krijg jij helemaal geen dromen over mythische wezens of surrealistische landschappen, maar sluit de mogelijkheid niet uit en ben er op voorbereidt.

[Shutterstock/Yuganov Konstantin]

(advertenties)

Reacties