(advertenties)
(advertenties)

Een interview met cannabishistroricus, auteur en journalist David Bienenstock laat veel stof opwaaien. Daarin beweert Bienenstock namelijk dat de heilige zalf en olie die Jezus gebruikte om mensen te genezen, ook een cannabisextract bevatte. Een interessante hypothese die de moeite van het bekijken waard is.

De hypothese komt wel eens vaker voorbij, maar nu is het David Bienenstock en hij is enorm overtuigd van zijn gelijk. Bienenstock is geen onbekende in de internationale cannabiswereld. Al jaren onderzoekt hij de geschiedenis van de cannabisplant en publiceerde hij diverse boeken over dit onderwerp. Bovendien was Bienenstock hoofdredacteur van het bekende Amerikaase wietmagazine High Times én schrijft hij regelmatig voor Vice, Motherboard, Rolling Stone, The Guardian en andere gerenommeerde media.

Jezus en medicinale wietolie

David Bienenstock [Beeld: YouTube]

In een interview met Daily Star Online deelt Bienenstock dat hij ervan overtuigd is dat cannabisolie de ‘wonderen’ verklaart die aan Jezus zijn toegeschreven. Hiermee zou Jezus dus een vroege voorvechter zijn van de geneeskrachtige eigenschappen van cannabis.

Bienenstock: “Historische verslagen tonen aan dat cannabis op dat moment [toen Jezus leefde, red.] algemeen verkrijgbaar was. En men zou hebben geweten hoe ze cannabis moesten kweken zodat ze de geneeskrachtige eigenschappen konden gebruiken. Er is niets anders aan de effectieve cannabisolie die tegenwoordig wordt gebruikt en die beschikbaar zou zijn geweest voor mensen in de tijd van Jezus. Het is gewoon een kwestie van de cannabis in de olie concentreren en het door de huid laten absorberen.”

“Er is niets anders aan de effectieve cannabisolie die tegenwoordig wordt gebruikt en die beschikbaar zou zijn geweest voor mensen in de tijd van Jezus”

Bienenstock staat niet alleen in zijn overtuiging. Er is namelijk een groeiende consensus onder deskundigen, die de bewering van Bienenstock onderstreept. Geleerden wijzen zelfs op een recept voor cannabisolie in het tweede boek van de Hebreeuwse Bijbel Exodus. Daarin staat:

“En jij, neem voor jou de voornaamste van geurige stoffen: vrij vloeiende mirre, vijfhonderd sikkels, en de helft er van aan geurende kaneel, tweehonderd en vijftig sikkels, en geurend riet, twee honderd en vijftig sikkels, en kassiekaneel, vijfhonderd sikkels naar den sikkels van de heilige plaats, en een hin olijfolie. En jij maakt het tot een heilige zalfolie, een mengsel van zalf, het handwerk van een menger. Het zal een heilige zalfolie zijn.”

Het geurende riet (onvertaald: keneh-bosum) zou een verwijzing naar cannabis zijn.

Vertaalfout of niet?

De Amerikaans-orthodoxe rabbijn en geleerde Aryeh Kaplan zegt hierover: “Op basis van verwante uitspraken en vertalingen van de Hebreeuwse Bijbel, identificeren sommigen keneh-bosem als een Engelse en Griekse verwijzing naar cannabis en de hennepplant”.

Sommige geleerden geven juist weer aan dat geurend riet verwijst naar kaneelschors. Maar volgens de Poolse antropoloog Sula Benet en diverse andere deskundigen is dat onzin. Het vertalen van keneh-bosem naar kaneelschors is een vertaalfout waarbij keneh-bosum (ook wel cannabos genoemd) onterecht werd aangezien voor kalabos. En dat is een Egyptische moerasrietplant.

Eén van de deskundigen die deze fout onderstreept is Carl Ruck, professor klassieke mythologie aan de Universiteit van Boston. Volgens hem is er weinig twijfel over de aanwezigheid van cannabis in de Joodse geschiedenis.

Ruck verwijst naar het bestaan ​​van cannabis in zalfoliën die bij ceremonies worden gebruikt. Bovendien geeft hij aan dat men in die tijd eenvoudig over cannabis kon beschikken en dat de plant al een lange traditie had in het vroege Jodendom.

Jezus’ psychoactieve ervaring

David Bienenstock doet er zelfs nog een schepje bovenop door te beweren dat Jezus zelf ook cannabis gebruikte.

De verwijzing naar cannabis wordt ook in veel kunstwerken gemaakt. [Beeld: Hash Marihuana & Hemp Museum]

“Jezus zelf was gezalfd, en als die zalving gebeurde met cannabisolie, dan heeft hij het zelf dus ook gebruikt.” Volgens Bienenstock wordt dit aannemelijk als je de geschriften bestudeert waarin Jezus’ zalving staat beschreven.

“Daar wordt gesproken in termen van psychoactiviteit; dat Jezus een diepgaande ervaring heeft die hem transformeert. Dit is een grote aanwijzing van de centrale plaats die zalving innam bij Jezus en zijn volgelingen. Hij droeg zelfs de naam Jezus de Gezalfde.”

Ervan uitgaande dat de olie die wordt beschreven in Exodus inderdaad hoge concentraties cannabis bevatte, dan zou het goed mogelijk zijn dat Jezus de aan hem toegeschreven wonderen met deze olie verrichtte. Het is namelijk bekend dat cannabis in staat zijn om diverse huidziekten, neurodegeneratieve aandoeningen, glaucoom en multiple sclerose te behandelen.

Gelukkig is de werking van cannabis vandaag de dag steeds beter te verklaren. Maar zoals David Bienenstock terecht opmerkt: “Iemand met een religieuze denkwijze uit die tijd, die de wetenschappelijke onderbouwing van hoe of waarom iets werkt niet begrijpt, zou dit waarschijnlijk als een wonder kunnen zien.”

Meer bewijs zou mooi zijn

Het mag bekend zijn dat Christenen niet bekend staan om een pro-cannabis houding. Ook zijn er veel tegenstanders van deze theorie die vinden dat het bewijs te dun is en de beweringen teveel leunen op aannames.

Wij van Mediwietsite sluiten het in ieder geval niet uit dat Jezus een genezer was die wellicht ook gebruikmaakte van cannabisolie. Het zou in ieder geval fantastisch zijn als er meer bewijs komt voor deze theorie. Want een acceptatie ervan zou het gebruik van medicinale cannabis bij het behandelen van verschillende ziektes kunnen bevorderen. Zeker bij bepaalde religieuze groepen.

Reacties

(advertenties)